Aeronavele din clasa căreia îi aparţine prototipul X-51A WaveRider sunt cunoscute şi sub denumirea comună de „avioane care respiră”, deoarece, în loc de a transsporta concomitent combustibil şi oxigenul necesar pentru ardere, transportă hidrogen şi absorb din aerul atmosferic oxigenul necesar funcţionării motorului. Motorul cu care este înzestrat X-51A WaveRider este de un tip fparte performant, numit „scramjet”.
Aerul este absorbit în faţa motorului, iar după ce hidrogenul este injectat în curentul de aer, gazele sunt comprimate, ceea ce duce la creşterea temperaturii. Fenomenul generează forţe imense şi permite aeronavei să atingă viteze cu mult peste cele atinse de avioanele de tip Concorde.
În cadrul acestui zbor de test, aeronava va fi transportată până la înălţimea de circa 15.240 metri de către un avion militar B52 şi va fi lansată în apropiere de promontoriul Point Mugu, de pe coasta vestică a SUA.
Un motor de rachetă o va aduce la viteza de Mach 4,5, iar dacă totul decurge conform planurilor specialiştilor americani, motoarele aeronavei vor fi acţionate din acest punct, propulsând aeronava la viteza de peste Mach 6 şi ridicând-o până la altitudinea de 21.000 metri. Această primă misiune va dura doar 300 secunde; după acest zbor istoric, prototipul se va prăbuşi în ocean, iar specialiştii susţin că nu doresc să-l recupereze.
Zborurile hipersonice sunt zboruri realizate cu viteză de cinci ori mai mare decât cea a sunetului şi tot mai mulţi specialişti le văd drept următorul salt tehnologic în aviaţie. Proiectul X51A WaveRider este susţinut financiar de NASA şi de Pentagon, aceştia din urmă sperând să-l folosească în cadrul noilor generaţii de arme, precum şi în cadrul aeronavelor militare de tip stealth.
Conform portalului de specialitate Globalsecurity.org, programul The Wave Ryder a costat până în prezent 89 milioane lire sterline.
Sursa: Daily Mail
Sursa foto: NASA