Home » D:News » Originea vieţii pe Pământ, dezvăluită de noi experimente

Originea vieţii pe Pământ, dezvăluită de noi experimente

Publicat: 28.03.2012
Oamenii de ştiinţă au descoperit noi dovezi ce servesc la elucidarea unui mister îndelung cercetat: care a fost sursa vieţii pe planeta noastră.

Cercetările confirmă faptul că viaţa pe Terra se datorează cometelor care au bombardat planeta noastră cu miliarde de ani în urmă, depozitând aici ingredientele esenţiale pentru apariţia sa.

Jennifer G. Blank, coordonatoarea echipei de cercetători, a descris experimentele realizate în laborator cu ajutorul unor instrumente puternice şi a unor modele computerizate. Oamenii de ştiinţă au recreat condiţiile din interiorul cometelor în momentul în care acestea au lovit atmosfera Pământului cu o viteză de aproximativ 40.000 de kilometri pe oră, prăbuşindu-se apoi suprafaţa planetei.

Cercetarea face parte dintr-un amplu efort ştiinţific ce are drept ţel înţelegerea modului în care aminoacizii şi celelalte ingrediente necesare vieţii au fost depozitate pe planeta noastră în urmă cu câteva miliarde de ani. Înainte de acest moment, Terra era o planetă aridă şi pustie. Aminoacizii sunt ingredientul cheie al proteinelor, „cărămida” de bază a tuturor formelor de viaţă, de la microbi la oameni.

„Cercetarea noastră arată că aceste elemente cheie pentru viaţă ar fi putut rămâne intacte, în ciuda undei de şoc imense create în urma impactului cometei”, a declarat Blank.

„Cometele reprezintă un corp ideal pentru livrarea ingredientelor necesare pentru evoluţia chimică ce a dus la apariţia vieţii. Scenariul acesta este ideal, pentru că include toate ingredientele vieţii: aminoacizi, apă şi energie”, a adăugat Blank.

Cometele sunt formate din gaze îngheţate, apă, gheaţă, praf şi rocă. Aceste corpuri pot măsura 15 kilometri în diametru, sau mai mult. Cometele orbitează soarele într-o centură situată la o distanţă foarte mare de planetele din sistemul solar. Periodic, câteva comete pot evada din acest loc, devenind vizibile pe cer.

Acum câteva miliarde de ani, numeroase comete şi asteroizi au bombardat Pământul, craterele de pe Lună fiind dovezi ale acestui eveniment.

Dovezile ştiinţifice sugerează că viaţa pe Terra a început la finalul unei perioade ce s-a încheiat acum 3,8 miliarde de ani, după ce Terra a fost bombardată de asteroizi şi comete. Înainte de acest moment, Terra era prea fierbinte pentru a susţine forme de viaţă. Cele mai vechi fosile ce oferă dovezi ale vieţii datează de acum 3,5 miliarde de ani.

Analiza probelor colectate de sondele NASA din comete a confirmat faptul că acestea conţin aminoacizi. Acum, experimentele efectuate de Blank şi colegii săi în cadrul unui centru de cercetare NASA au arătat că aminoacizii au putut rezista impactului cu Terra. În cadrul experimentului, oamenii de ştiinţă au observat că aminoacizii au început să formeze legături peptidice, primul pas spre formarea proteinelor.

Blank afirmă că este posibil ca de-a lungul anilor să fi avut loc mai multe evenimente de „livrare” a elementelor esenţiale vieţii pe Terra, acestea fiind aduse pe planeta noastră de comete, asteroizi şi meteoriţi.

Dovezile au fost prezentate în cadrul celei de-a 243-a întâlniri a American Chemical Society, cea mai mare societate ştiinţifică din lume, ce a fost fondată în 1876.

Sursa: American Chemical Society