Construirea barajelor pe fluviul Mekong ar putea produce o catastrofă
Proiectele vizează crearea a 11 baraje mari de-a lungul fluviului Mekong (care străbate China, Mynamar, Laos, Thailanda, Cambodgia şi Vietnam) şi a zeci de baraje mai mici pe afluenţi.
Deşi, în luna decembrie a anului trecut, ministerele din Cambodgia, Thailanda, Vietnam şi Laos au amânat decizia de a construi cele 11 baraje, declarând că este nevoie de mai multă cercetare pentru a linişti temerile ecologiştilor, un studiu publicat în Proceedings of the National Academy of Sciences a examinat impactul acestor baraje, dar şi al celor ce ar urma să fie construite pe afluenţi şi a concluzionat că viitorul va fi „catastrofal”, dacă se vor aproba construcţiile.
Raportul evidenţiază că ridicarea celor 78 de baraje de pe afluenţi, care anterior nu au fost supuse unei analize strategice, ar avea efecte catastrofale asupra productivităţii pescuitului şi asupra biodiversităţii. Proiectele ar putea împiedica cel puţin 103 specii de peşti să înoate în amonte, din totaul de 877, câte au fost identificate în bazinul fluviuilui. Zeci de milioane de locuitori din mediul rural, care depind de pescuit pentru a-şi asigura traiul, vor pierde această sursă de proteine.
Principalul stat care va beneficia de electricitatea produsă de baraje va fi Laos, care produce energie mai ales pentru exportul în Thailanda şi Vietnam, în timp ce impactul negativ se va resimţi în Cambodgia şi parţial în Vietnam. Mai mult de un milion de tone de peşte de apă dulce sunt pescuite în fiecare an de populaţiile din luncile inundabile cambodgiene şi vietnameze. În bazinul fluviului Mekong trăiesc aproape 65 de milioane de oameni, dintre care două treimi depind de pescuit pentru a supravieţui. Calculele făcute de specialişti indică faptul că dacă barajele ar împiedica dezvoltarea a 1% din peştii din bazinul fluviului, oamenii ar fi privaţi de 10.000 de tone de hrană.
Îngrijorător este faptul că barajele ridicate pe afluenţi intră sub legislaţia naţională şi nu au nevoie de acordul internaţional pentru a fi construite, chiar dacă ele au un impact transfrontalier.
Sursa: AFP