Ce efect are credinţa în Dumnezeu asupra oamenilor?
Cercetătorii au descoperit că, atunci când oamenilor le este menţionat conceptul de Dumnezeu, se disting două reacţii: o reducere a motivaţiei acestora de a-şi urma ţelurile şi o amplificare a puterii de a rezista tentaţiilor.
Conducătoarea studiului, dr. Kristin Laurin de la Universitatea din Waterloo, Canada, a explicat: „Mai mult de 90% din locuitorii planetei consideră că Dumnezeu sau o forţă spirituală similară există. Acesta studiu oferă primele dovezi empirice asupra faptului că simpla menţionare a conceptului de Dumnezeu conduce la reducerea anumitor mecanisme de auto-reglementare, precum capacitatea de a urma propriile ţeluri, dar amplifică alte mecanisme, precum acela de a rezista tentaţiilor„.
Studiul a constat în 6 experimente efectuate pe 353 de studenţi, dintre care 186 erau femei, pentru a determina cum poate influenţa conceptul de Dumnezeu motivaţia persoanelor, inclusiv în rândul celor care s-au declarat non-religioase.
Într-unul dintre experimente, la care au luat parte studenţi de la Facultatea de Inginerie, voluntarii au fost rugaţi să creeze fraze corecte din punct de vedere gramatical folosind 4 cuvinte din seturi de câte 5. Unii au primit cuvinte cu conotaţii religioase (precum „divin”, „sacru”, „spirit” şi „profet”), în timp ce studenţii din grupul de control au primit cuvinte neutre („minge”, „birou”, „cale” şi „cutie”). Apoi, studenţilor li s-a cerut să formeze cât mai multe cuvinte într-un interval de 5 minute, folosind o anumită combinaţie de litere. Cercetătorii au determinat nivelul de motivare al studenţilor prin numărul de cuvinte produse – cu cât erau mai motivaţi, cu atât au format mai multe cuvinte. Înainte de test, studenţilor li s-a spus că o bună performanţă în cadrul acestuia ar putea prezice dacă vor reuşi într-o carieră în inginerie.
Cu câteva săptămâni înainte de acest test, studenţii au fost întrebaţi dacă sunt de părere că factorii externi (precum alte persoane, fiinţe, forţe pe care nu le pot controla) le pot influenţa cariera. Cercetătorii au descoperit că persoanele care au declarat că factori externi, precum Dumnezeu, pot influenţa succesul lor în carieră au avut rezultate mai slabe în cadrul probei în care au folosit cuvinte religioase, decât în cea în care au folosit cuvinte neutre. În schimb, participanţii care au declarat că factorii externi nu le influenţează cariera nu au prezentat diferenţe de rezultate între cele două sarcini.
Al doilea set de experimente a testat abilitatea participanţilor de a rezista tentaţiei după ce le-a fost amintit conceptul de Dumnezeu. Într-unul dintre experimente, participanţii care au declarat că a consuma mâncare sănătoasă este important pentru ei au mâncat mai puţine prăjituri după ce au citit un pasaj despre Dumnezeu, în comparaţie cu cei care au citit un pasaj care nu avea legătură cu divinitatea.
Participanţii care au citit textul despre Dumnezeu au prezentat o mai mare voinţă de a rezista tentaţiilor care i-ar fi deturnat de la obţinerea unui ţel important, precum menţinerea unei greutăţi sănătoase, găsirea unui partener pentru o relaţie de durată sau dezvoltarea unei cariere de succes. Acest efect a fost observat doar în rândul participanţilor care îşi declaraseră credinţa într-o entitate omniscientă care îi observă atunci când „calcă strâmb”.
Conform cercetătorilor, nivelul de devoţiune religioasă al participanţilor nu a afectat rezultatele niciunui experiment.
Sursa: Eurekalert