Diabeticii din România au nevoie de consiliere şi educaţie
Prin întâlniri organizate de două ori pe săptămână, 20 de asistente medicale din 15 centre universitare si regiuni geografice mari vor discuta teme importante de educaţie cu pacienţi diagnosticaţi cu diabet zaharat. Fiecare şedinţă va ţine aproximativ două ore iar sala va fi pusă la dispoziţie de spitalul în care activează asistenta.
Prevalenţa diabetului zaharat a crescut dramatic în România în ultimii 5 ani. În acest moment există aproximativ 600.000 de pacienţi diagnosticaţi cu diabet zaharat, dar numărul celor care suferă de această afecţiune şi nu au fost încă diagnosticaţi ca atare este mai mare – se estimează că ei reprezintă 4-5 % din totalul populaţiei. Aceasta înseamnă peste 800.000 persoane cu diabet zaharat în România.
Mai mult, testările realizate pe cca. 11 milioane de persoane din România – aproximativ jumătate din populaţia ţării – în cadrul unui program implementat de Ministerul Sănătăţii în 2007, au arătat că 30%
Opinii ale specialiştilor români implicaţi în proiect:
„La aflarea diagnosticului, pacienţii au diverse reacţii, de la negare până la depresie, de multe ori. Cel mai important mesaj pe care trebuie să îl transmitem persoanelor care au diabet este că înţelegerea bolii, prin programe de educaţie, este esenţială pentru viitorul lor. Datorită soluţiilor terapeutice moderne la îndemână, diabetul poate fi controlat, cu condiţia ca pacientul să îşi dorească acest lucru şi să colaboreze cu specialiştii”, declară prof. dr. Maria Moţa, preşedintele în funcţiune al ARED (Asociaţia Română a Educatorilor în Diabet).
„Nevoia de servicii medicale acordate acestor pacienţi este în creştere în special în ceea ce priveşte consilierea si educaţia”, declară dr. Cornelia Bala, membru in Comitetul General al Diabetes Educatation Study Group, grup european de studiu pentru educaţie.
„La nivel global, Lilly Diabetes are drept obiectiv prioritar educarea pacienţilor cu diabet zaharat în lupta lor continuă cu această boală, astfel ca şi în România am decis sa susţinem logistic şi cu informaţii legate de noutăţile ştiinţifice în domeniu o echipa de asistente educatoare. Ne bucurăm ca experienţa lor practică şi teoretică acumulată în cadrul secţiilor de diabet va fi folosita eficient în beneficiul pacienţilor diagnosticaţi, prin intermediul şedinţelor de consiliere organizate cu aceştia”, explică dr. Daniel Popescu, Director Comunicare Ely Lilly România.
În proiect cadrul proiectului vor activa, în primele 6 luni, 20 asistente educatoare, egal repartizate în oraşe din toată ţara: Bucureşti, Ploieşti, Craiova, Turnu-Severin, Iaşi, Suceava, Cluj, Timişoara, Oradea, Constanţa, Sibiu, Tg. Mureş, Galaţi, Braşov, Satu Mare.
Ele vor susţine, în afara orelor de program, şedinţe de educaţie de grup cu pacienţii diagnosticaţi cu diabet zaharat – maxim 10 pacienţi/şedinţă – şi vor putea folosi orice material educaţional considerat util (inclusiv programul Să vorbim despre diabet!).
„Pacienţii noştri au nevoie de educaţie din prima zi de la aflarea diagnosticului, mai mult decât de orice! Curricula este realizată pe baza recomandărilor prof. dr. Maria Moţa, care a publicat recent cartea Ghidul educatorului pentru educaţia medicală terapeutică în diabet. O altă sursă de informaţie pentru asistentele medicale care vor efectua aceste sesiuni de educaţie este programul lansat de Lilly, Să vorbim despre diabet, care are la bază „hărţile de conversaţie” create special pentru educarea pacienţilor de „HealthyI”, declară asistent Anca Minea, preşedinte onorific ARED şi coordonatoarea echipei de asistente educatoare din acest program.
În februarie 2009, Lilly a lansat în România un program de educaţie adresat pacienţilor cu diabet zaharat: „Să vorbim despre diabet”. Programul este implementat la nivel internaţional fiind susţinut de Federaţia Internaţională de Diabet. În România, acest program este foarte apreciat de specialişti şi implementat cu sprijinul Federaţiei Române de Diabet, Nutriţie şi Boli Metabolice.
Peste 300 asistente medicale şi 300 medici au fost instruiţi cum să folosească instrumentele propuse de programul de educaţie „Să vorbim despre diabet”.
În cadrul managementului diabetului zaharat, educaţia pacientului în ceea ce priveşte situaţia sa este un aspect esenţial, fiind vorba de o boală cronică ce necesită autoîngrijire şi automonitorizare.