Viitoarele puncte de control vor fi dotate cu scanere pentru
iris, care vor „spune” dacă identitatea persoanei corespunde cu cea
din paşaportul ce are implantat un cip. De asemenea, scanerul va
detecta nivelul de risc şi va îndruma pasagerul către una dintre
cele trei porţi: „călător cunoscut”, securitate normală sau
securitate sporită.
În funcţie de nivelul de securitate, aparate cu raze X vor analiza corpul persoanei
şi conţinutul bagajelor, în timp ce pasagerul va merge de-a lungul
unui tunel. Călătorii care merg prin tunelul cu securitate sporită
vor fi supuşi la o analiză mai agresivă şi la o verificare
amănunţită pentru detectarea explozibililor şi a lichidelor.
John Pistole, şeful Administraţiei de Securitate a Transportului
din Statele Unite, a participat la lansarea acestei noi metode de
securitate şi a anunţat planurile de punere în aplicare a noului
sistem în următorii cinci ani.
„Nu ne aflăm în faţa punctelor de control ale viitorului, dar încă
lucrăm la acest lucru. Cred că, în cele din urmă, vom vedea ceva
similar”, susţine Pistole.
Această metodă nu este prima care include scanarea irisului ca
procedură de securitate în aeroporturi. Anul trecut, Departamentul
de Securitate Internă a lansat un program pilot care utiliza
scanarea irisului şi care a fost folosit de grănicerii din McAllan,
Texas.
Văzută drept o alternativă mai rapidă decât analiza amprentelor
digitale, scanarea irisului a verificat statutul
deţinuţilor din punct de vedere al legalităţii imigrării în SUA şi
a adunat informaţiile într-o bază de date.
Uniunea Americană a Libertăţilor Cetăţeneşti a avut obiecţii
referitoare la această nouă metodă. „Dacă poţi identifica orice
individ aflat la distanţă fără a avea permisiunea lui, practic se
va permite urmărirea fizică a acestuia oriunde va exista o cameră
de fotografiat şi acces la internet”, declară avocatul Christopher
Calabrese.
Între 2006 şi 2008, un program al Administraţiei de Securitate a
Transporturilor a oferit un serviciu privat de securitate. În
schimbul sumei anuale de 179 dolari, pasagerilor le era verificat
ID-ul cu ajutorul unui scaner al ochilor şi apoi treceau către
linia de securitate obişnuita.
Un program pilot ce foloseşte „Punctele de Control ale Viitorului”
este aşteptat pentru a fi introdus anul viitor. Detaliile
programului vor dezvălui exact modul în care acesta va
funcţiona.
Sursa: The Atlantic Wire