Majoritatea persoanelor susţin că prin cunoaşterea duratei unui
eveniment plăcut se „ucide momentul distractiv”, în timp ce
cunoaşterea lungimii unui eveniment neplăcut îl face pe acesta mai
tolerabil. Autorii studiului au demonstrat contrariul prin această
cercetare.
„În loc să slăbească afectivitatea episoadelor de-a
lungul timpului, cunoaşterea duratei acestora le intensifică,
făcând o experienţă pozitivă mult mai plăcută, în timp ce o
experienţă negativă devine mai cumplită” explică autorii
studiului.
Studiul a fost efectuat în rândul elevilor unei şcoli din Taiwan
şi a fost compus din două programe. Primul era conceput pentru a
ajuta elevii să-şi îndeplinească obiectivele academice. Jumătate
din numărul studenţilor care au participat la prima sesiune au
ştiut că aceasta va dura 60 de minute, iar cealaltă jumătate a
ştiut că aceasta va dura cât alte sesiuni ţinute după programul de
şcoală (între 30 şi 90 de minute). „Rezultatele arată că în timp ce
studenţii au prezis o durată cunoscută ar ameliora experienţele lor
negative, în realitate acestea au fost amplificate”, relatează
cercetătorii.
Al doilea program consta în ascultarea unei melodii de 30 de
secunde, cântată de un star pop. Cercetătorii au descoperit că
oamenii care ştiau cât va dura experienţa au avut reacţii mai
intense decât ceilalţi.
Studiile ulterioare au demonstrat că numărătoarea inversă
efectuată în timpul unei experienţe pozitive diminuează bucuria
participanţilor, dar ajută la ameliorarea experienţelor negative.
„Numărătoarea inversă în timpul unei activităţi concentrează
atenţia asupra finalului acesteia, distrăgând-o de la activitate în
sine”, menţionează cercetătorii.
Sursa:
Eurekalert