Avioanele-robot ale armatei SUA vor anticipa mişcările piloţilor umani
Avioanele pilotate se pot ciocni de drone, care nu sunt capabile să facă viraje rapide bazate pe informaţiile primite de la controlul traficului aerian, aşa cum ar putea face un pilot uman. Implicarea controlorilor de traficul aerian în pilotarea dronelor ar fi împotriva principiului de aeronavă autonomă. Astfel s-a ajuns la ideea de a crea un algoritm ce poate «citi» gândurile oamenilor, sau mai exact, de a anticipa reacţiile unui pilot atunci când o dronă zboară prea aproape de el.
Compania Soar Technology din Michigan şi-a propus să creeze un sistem numit "Explicaţii, Scheme şi Predicţii pentru Recunoaşterea Intenţiilor în zona Terminalelor" (ESPRIT), ce se va folosi de "managementul memoriei, identificarea tiparelor şi identificarea raţionamentului în funcţie de scop" pentru a deduce intenţiile unei aeronave din apropiere.
Presupunând că nu toate zborurile vor fi previzibile, un "mecanism de explicaţie cognitivă" este programat să asiste drona să îşi dea seama dacă un pilot zboară haotic sau fără control.
Compania canadiană Stottler Henke Associates susţine că un singur algoritm nu va fi suficient. Propunerea concurentă, intitulată "Sistemul Inteligent de Detecţie a Intenţiilor Piloţilor", se va baza pe reprezentarea şi executarea raţionamentelor unui pilot expert ce anticipează intenţiile altor piloţi, în acelaşi mod în care piloţii umani acţionează în prezent. Firma nu precizează cum funcţionează sistemul. "Multe dintre tehnicile de analiză a intenţiilor piloţilor sunt aplicabile şi în determinarea intenţiilor ilegale, prin urmare, pot fi utilizare în găsirea teroriştilor şi a contrabandiştilor", susţin cei de la Stottler Henke.
O altă companie, Barron Associates, doreşte să utilizeze atât senzori, cât şi algoritmi, pentru a evita posibilele coliziuni.
Prezicerea intenţiilor unui pilot poate preveni coliziuni, dar poate neutraliza şi un contraatac uman. De asemenea, dronele armate ar putea imita Israelul în Războiul de Şase Zile şi pot arunca în aer aeronavele aflate pe piste. Astfel, acest sistem ar putea fi un prim pas spre o armată robotizată, controlată de o inteligenţă artificială.
Teoreticianul Forţelor Aeriene, colonelul John Boyd, a creat conceptul de "OODA Loop" - Observare, Orientare, Decizie şi Acţiune, pentru a ghida operaţiunile piloţilor. El nu s-a gândit niciodată că acest plan ar putea fi proiectat pentru creierul artificial al unui robot-pilot.
Sursa: Wired