Avioanele pilotate se pot ciocni de drone, care nu sunt capabile
să facă viraje rapide bazate pe informaţiile primite de la
controlul traficului aerian, aşa cum ar putea face un pilot uman.
Implicarea controlorilor de traficul aerian în pilotarea dronelor
ar fi împotriva principiului de aeronavă autonomă. Astfel s-a ajuns
la ideea de a crea un algoritm ce poate «citi» gândurile oamenilor,
sau mai exact, de a anticipa reacţiile unui pilot atunci când o
dronă zboară prea aproape de el.
Compania Soar Technology din Michigan şi-a propus să creeze un
sistem numit „Explicaţii, Scheme şi Predicţii pentru Recunoaşterea
Intenţiilor în zona Terminalelor” (ESPRIT), ce se va folosi de
„managementul memoriei, identificarea tiparelor şi identificarea
raţionamentului în funcţie de scop” pentru a deduce intenţiile unei
aeronave din apropiere.
Presupunând că nu toate zborurile vor fi previzibile, un
„mecanism de explicaţie cognitivă” este programat să asiste drona
să îşi dea seama dacă un pilot zboară haotic sau fără control.
Compania canadiană Stottler Henke Associates susţine că un
singur algoritm nu va fi suficient. Propunerea concurentă,
intitulată „Sistemul Inteligent de Detecţie a Intenţiilor
Piloţilor”, se va baza pe reprezentarea şi executarea
raţionamentelor unui pilot expert ce anticipează intenţiile altor
piloţi, în acelaşi mod în care piloţii umani acţionează în prezent.
Firma nu precizează cum funcţionează sistemul. „Multe dintre
tehnicile de analiză a intenţiilor piloţilor sunt aplicabile şi în
determinarea intenţiilor ilegale, prin urmare, pot fi utilizare în
găsirea teroriştilor şi a contrabandiştilor”, susţin cei de la
Stottler Henke.
O altă companie, Barron Associates, doreşte să utilizeze atât
senzori, cât şi algoritmi, pentru a evita posibilele coliziuni.
Prezicerea intenţiilor unui pilot poate preveni coliziuni, dar
poate neutraliza şi un contraatac uman. De asemenea, dronele armate
ar putea imita Israelul în Războiul de Şase Zile şi pot arunca în
aer aeronavele aflate pe piste. Astfel, acest sistem ar putea fi un
prim pas spre o armată robotizată, controlată de o inteligenţă
artificială.
Teoreticianul Forţelor Aeriene, colonelul John Boyd, a creat
conceptul de „OODA Loop” – Observare, Orientare, Decizie şi
Acţiune, pentru a ghida operaţiunile piloţilor. El nu s-a gândit
niciodată că acest plan ar putea fi proiectat pentru creierul
artificial al unui robot-pilot.
Sursa:
Wired