Au fost identificate cele 4 aşteptări nerealiste ale dependenţilor de shopping
Conform unui nou studiu, Marsha Richins, profesor de management în cadrul unui colegiu de afaceri, a constatat că mulţi oameni se aşteaptă ca diferitele produse pe care le vor cumpăra să le schimbe viaţa, devenind astfel mai fericiţi.
"Nu este nimic greşit în ceea ce priveşte dorinţa de a cumpăra diferite produse. Devine o problemă atunci când oamenii se aşteaptă la schimbări majore ale vieţii lor după achiziţionarea anumitor obiecte. Unii oameneni tind să atribuie proprietăţi magice unor bunuri, cu alte cuvinte, că aceste le va schimba stilul de viaţă. Deşi aceste păreri sunt de cele mai multe ori eronate, acestea pot fi deseori factori motivaţi pentru oameni de a-i face să cheltuiască din ce în ce mai mult", declară profesorul Richins.
După studiul efectuat, Marsha Richins a descoperit cele patru schimbări pe care materialiştii le aşteaptă atunci când pornesc spre a cumpăra ceva:
1. Transformarea sinelui - este credinţa conform căreia o achiziţie te va schimba ca persoană şi felul în care eşti privit de către oameni. Acest lucru este prezent la tineri sau la persoanele care deţin roluri noi. De exemplu, o femeie intervievată pentru studiu îşi dorea să facă o chirurgie cosmetică dentară pentru că spera că astfel îşi va îmbunătăţi aspectul şi va deveni mai încrezătoare în forţele proprii.
2. Transformarea relaţiilor - este credinţa conform căreia o achiziţie va duce la legarea mai eficientă a relaţiilor. O femeie intervievată pentru studiu dorea să îşi cumpere o casă, cu gândul că această investiţie ar ajuta-o să se distreze mai des şi să îşi facă mai mulţi prieteni.
3. Transformare de tip hedonist - este credinţa conform căreia o achiziţie va face viaţa mult mai distractivă. Un bărbat ce a luat parte la studiu îşi dorea o bicicletă de tip mountain bike, crezând că aceasta îi va oferi o motivaţie suplimentară să iasă din casă şi să mergă într-o "aventură".
4. Transformare a eficienţei - este credinţa conform căreia o achiziţie îi vor face mult mai eficienţi pe oameni la treburile lor zilnice. Unii participanţi la studiu doreau să îşi cumpere o maşină, crezând că această cumpărătură îi va face mai independenţi.
Oamenii care au convingeri puternice şi nerealiste în ceea ce priveşte transformarea vieţii după cumpărarea anumitor produse sunt mai predispuşi decât alte persoane să facă în exces credite şi să se împrumute pentru a putea să îşi cumpere produsele dorite.
Potrivit spuselor lui Richins, concluziile studiului arată că publicul larg nu este educat în ceea ce priveşte domeniul financiar, actualele programe de consiliere ale celor ce angajează un credit nefiind suficiente. Aceasta recomandă îmbunătăţirea programelor de educaţie financiară, astfel încât oamenii să îşi dea seama de adevărata motivaţie pe care o au atunci când vor să îşi cumpere bunuri şi să îi ajute să recunoască faptul că produsele respective nu oferă o rezolvare rapidă a problemelor din viaţa lor.
"Majoritatea programelor de educaţie financiară prezintă detalii
despre dobânzi şi împrumuturi. Foarte puţine programe încercă să
influenţeze în mod direct comportamentul ce îi duce pe oameni la
cumpărarea unor produse pe care nu şi le permit şi să înţeleagă de
ce acest lucru se petrece", afirmă profesorul Marsha Richins.
Sursa: Eurekalert