Airbus şi TAROM trec pe biocarburanţi
Companiile Airbus şi TAROM (Transporturile Aeriene Române), împreună cu un consorţiu de parteneri, au pus bazele unuia dintre primele proiecte la nivel european destinate înfiinţării unor unităţi de producţie şi procesare de biocombustibili pentru transportul aerian (bio-kerosen).
Proiectul, al cărui centru va fi în România, are drept obiectiv furnizarea de biocombustibil extras dintr-o varietate de surse, cu accent deosebit pe camelină (o plantă folosită în mod curent în industrie, pentru seminţele ei bogate în ulei - foto), ca alternativă regenerabilă, sustenabilă, la combustibilul tradiţional folosit în transportul aerian.
Partea de management de proiect va fi realizată de o organizaţie non-guvernamentală românească, în timp ce Airbus va activa drept suport pentru implementarea şi obţinerea de avantaje competitive pentru proiectul local de producţie de biocombustibili.
De îndată ce sunt finalizate studiile de fezabilitate legate de potenţialul de dezvoltare al agriculturii, tehnologiei specifice şi al industriei aeronautice, vor fi evaluate, de asemenea, şi unităţile pentru rafinarea combustibilului deja existente, pentru a putea observa nivelul capacităţii de producţie existent din România.
Camelina a fost aleasă ca materie primă datorită potenţialului său energetic ridicat, cerinţelor reduse de alternare a culturilor, potenţialului de reducere a noxelor cu efect de seră şi datorită cantităţilor reduse de apă necesare acestei plante. În plus, camelina este deja existentă în România, poate fi cultivată şi recoltată de familiile de fermieri şi constituie, în egală măsură, o hrană de foarte bună calitate pentru animale.
Airbus va sprijiini procesul de obţinere de autorizaţii pentru producţia acestui combustibil şi va coordona evaluarea efectelor produse de biocombustibil asupra motoarelor şi a sistemelor de funcţionare ale aeronavelor. Consorţiul de proiect va colabora cu Facultatea de Agronomie Bucureşti şi cu Centrul de biotehnologie al Facultăţii de Medicină Veterinară (BIOTEHGEN) în etapa de amenajare a culturilor de camelină, de recoltare şi de producţie.
Obiectivul industriei aeronautice este de a găsi combustibili alternativi care să poată fi utilizaţi pentru aeronavele din prezent şi din viitor (fără a fi nevoie de nicio modificare tehnică pentru aceasta), care să reprezinte o soluţie sustenabilă şi să ajute la reducerea emisiilor de CO2.
Cercetările realizate de Airbus şi de numeroase zboruri test au demonstrat că aeronavele moderne funcţionează tot atât de performant pe bază de combustibili alternativi ca în cazul utilizării de combustibili tradiţionali şi că, dacă acest nou tip de combustibil ar fi disponibil în cantităţi suficient de mari pentru ca preţul acestuia să fie viabil din punct de vedere economic, atunci liniile aeriene l-ar folosi în mod curent.
În cazul în care până la jumătatea următorului deceniu va fi disponibilă o alternativă profitabilă şi sustenabilă din punct de vedere al rezervelor de materii prime, Airbus estimează că până în 2030, aproximativ 30% din cantitatea totală de combustibili utilizaţi transportul aerian va fi reprezentată de biocombustibili.