Companiile Airbus şi TAROM (Transporturile Aeriene Române),
împreună cu un consorţiu de parteneri, au pus bazele unuia dintre
primele proiecte la nivel european destinate înfiinţării unor
unităţi de producţie şi procesare de biocombustibili pentru
transportul aerian (bio-kerosen).
Proiectul, al cărui centru va fi în România, are drept obiectiv
furnizarea de biocombustibil extras dintr-o varietate de surse, cu
accent deosebit pe camelină (o plantă folosită în mod curent în
industrie, pentru seminţele ei bogate în ulei –
foto), ca alternativă regenerabilă, sustenabilă,
la combustibilul tradiţional folosit în transportul aerian.
Partea de management de proiect va fi realizată de o organizaţie
non-guvernamentală românească, în timp ce Airbus va activa drept
suport pentru implementarea şi obţinerea de avantaje competitive
pentru proiectul local de producţie de biocombustibili.
De îndată ce sunt finalizate studiile de fezabilitate legate de
potenţialul de dezvoltare al agriculturii, tehnologiei specifice şi
al industriei aeronautice, vor fi evaluate, de asemenea, şi
unităţile pentru rafinarea combustibilului deja existente, pentru a
putea observa nivelul capacităţii de producţie existent din
România.
Camelina a fost aleasă ca materie primă datorită potenţialului
său energetic ridicat, cerinţelor reduse de alternare a culturilor,
potenţialului de reducere a noxelor cu efect de seră şi datorită
cantităţilor reduse de apă necesare acestei plante. În plus,
camelina este deja existentă în România, poate fi cultivată şi
recoltată de familiile de fermieri şi constituie, în egală măsură,
o hrană de foarte bună calitate pentru animale.
Airbus va sprijiini procesul de obţinere de autorizaţii pentru
producţia acestui combustibil şi va coordona evaluarea efectelor
produse de biocombustibil asupra motoarelor şi a sistemelor de
funcţionare ale aeronavelor. Consorţiul de proiect va colabora cu
Facultatea de Agronomie Bucureşti şi cu Centrul de biotehnologie al
Facultăţii de Medicină Veterinară (BIOTEHGEN) în etapa de amenajare
a culturilor de camelină, de recoltare şi de producţie.
Obiectivul industriei aeronautice este de a găsi combustibili alternativi care să poată fi
utilizaţi pentru aeronavele din prezent şi din viitor (fără a fi
nevoie de nicio modificare tehnică pentru aceasta), care să
reprezinte o soluţie sustenabilă şi să ajute la reducerea emisiilor
de CO2.
Cercetările realizate de Airbus şi de numeroase zboruri test au
demonstrat că aeronavele moderne funcţionează tot atât de
performant pe bază de combustibili alternativi ca în cazul
utilizării de combustibili tradiţionali şi că, dacă acest nou tip
de combustibil ar fi disponibil în cantităţi suficient de mari
pentru ca preţul acestuia să fie viabil din punct de vedere
economic, atunci liniile aeriene l-ar folosi în mod curent.
În cazul în care până la jumătatea următorului deceniu va fi
disponibilă o alternativă profitabilă şi sustenabilă din punct de
vedere al rezervelor de materii prime, Airbus estimează că până în
2030, aproximativ 30% din cantitatea totală de combustibili
utilizaţi transportul aerian va fi reprezentată de biocombustibili.