În acest atelier se va discuta despre importanţa
poveştii filmice şi cât din povestea de pe hârtie ajunge pe ecran.
Participanţii vor fi îndrumaţi în redactarea ideilor pentru ca ele
să ajungă în varianta de scenariu.
Cursul se adresează tuturor persoanelor ce au poveşti şi vor ca
poveştile lor sa ia forma unui scenariu cinematografic. Nu există o
limită de vârstă, singurul criteriu de participare este acela de a
avea o poveste de transmis mai departe.
Atelierul este format din opt şedinţe. Fiecare şedinţă va debuta
cu o parte teoretică (cu exemplificari din filme), iar în cea de-a
doua parte se vor structura informaţiile acumulate prin intermediul
exerciţiilor creative. Vor fi vizionate şi analizate secvenţe din
filmele: Taxi driver, Marele dictator, Crash, Eternal sunshine
of the spotless mind, Omul elefant etc.
Se va discuta despre cum începe şi cum se construieşte o
poveste, ce se petrece cu personajele pe parcursul derulării
filmului, care sunt regulile esenţiale de scriere şi care este
deosebirea dintre literatură şi scenariu.
Structura cursului
Şedinţa 1: Importanţa poveştii şi componentele
ei
• se va realiza un scurt istoric al „poveştii”
• se va face cunoscută povestea fiecărui cursant
• o scurtă istorie a cinematografului – evoluţia poveştii în
cinema
Secvenţe din primele filme : Lumiere ( un colaj), Thomas Alva
Edison, George Melies – Călătorie în luna.
Şedinţa 2: Trecerea de la idee la scrierea
scenariului
• componentele unui scenariu de film, definţtia fiecăruia
• cum se începe lucrul la un scenariu? (plecând de la un exemplu,
se parcurg toti paşii de scriere)
Secvenţe din filmele: Taxi driver – Martin Scorsese – Writer:
Paul Schrader; The Straight Story,regie David Lych – Writers: John
Roach, Mary Sweeney; Everybody is fine – regie Kirk Jones, Writers:
Kirk Jones, Massimo De Rita.
Şedinţa 3: Real sau fabulaţie
• Unde intervine creativitatea scenaristului?
• Care e graniţa dintre realitate şi imaginar?
• De ce scenaristul e considerat primul creator al unui film?
• Credibilitatea scenariului, o regula pentru realizarea
filmului
Secvenţe din filmele: Marele dictator – regie Chaplin Writer:
Charles Chaplin, Omul elefant regie David Lych Writer :Eric Bergren
(screenplay) & David Lynch (screenplay), In Bruges regia Martin
McDonagh – Writer: Martin McDonagh.
Şedinţa 4: Personajul şi importanţa lui în
poveste
• Ce înseamnă personaj ?
• Ce modificari ia personajul în funcţie de poveste?
• Ce înseamnă fişa de personaj şi care e importanţa ei în
desfăşurarea scenariului?
Secvenţe din filmele: Taxi driver – regia Martin Scorsese –
Writer: Paul Schrader, Night on each- regia Jim Jarmush Writer: Jim
Jarmusch, A Bronx Tale, regia Robert de Niro – Writers: Chazz
Palminteri (screenplay)
Şedinţa 5: Scenariul de Oscar
• Câte poveşti există ?
• Cui se adresează povestea, pentru cine e scrisă şi de ce?
• Care este „reţeta” unui scenariu bun?
• Exemplificări din filme care au câştigat Oscarul pentru scenariu
original şi din filme de categoria C
Secvenţe din filmele: Crash – Paul Haggis, Bobby Moresco;
Eternal Sunshine of the Spotless Mind – Charlie Kaufman, 21 de
grame Director: Alejandro González Iñárritu, Writer: Guillermo
Arriaga
Şedinţa 6: Trecerea de la literatură la
scenariu
• Care sunt regulile esenţiale de scriere?
• Diferenţele dintre literatură şi scenariu.
• Luarea unui fragment literar şi transformarea lui într-un
scenariu de film
Secvenţe din filmele: 2007 The Departed – William Monahan, după
filmul Infernal Affairs – regia Martin Scorsese; Brokeback Mountain
– Larry McMurtry şi Diana Ossana, după povestirea lui E.Annie
Proulx, regia: Ang Lee; A Midsummer Night’s Dream – regia Michael
Hoffman, Writers: William Shakespeare (play), Michael
Hoffman
Şedinţa 7: Scenariul de film ; scenariul de reclamă ,
scenariul de videoclip ; scenariul de documentar
• Cum se redactează fiecare ?
• Cui i se adresează fiecare ?
• Exemplificări din filme, reclame, documentare
Calup de reclame , scurt metraje şi videoclipuri.
Şedinţa 8: Exerciţii de scriere
Lector: Anda Cruceanu
Data începere: 31 ianuarie, ora: 18.30
Număr ateliere: 8, frecvenţa: săptamanal
Cost: 300 lei, cost studenţi: 225 lei
Locaţie: Fundaţia Calea Victoriei, intrarea Pristolului 3
Înscrieri la [email protected]