“Aviocopterul” european hibrid X3 va darama bariera sunetului

28 09. 2010, 13:23

Grupul european Eurocopter a prezentat aeronava de mare viteza intr-o incercare de devansare a eforturilor rivalului american Sikorsky, in competitia de daramare a barierei sunetului prin reconfigurarea regulilor de design ale aeronavelor cu rotor.

"Aviocopterul" hibrid X3 - ce combina elice dispuse frontal, montate pe doua aripi scurte, cu clasicul rotor tipic oricarui elicopter - urmareste sa depaseasca obstacolele cronice pe drumul spre o noua era a zborului cu elicoptere de mare viteza, prin imbinarea avantajelor aeronavelor cu aripi fixe cu cele ale elicopterelor standard. Aceasta transformare ii permite dispozitivului hibrid sa zboare cu 220 de noduri sau cu 400 km/h.



Aceasta iesire la rampa a celui mai mare constructor civil de elicoptere din lume a venit la mai putin de doua saptamani dupa ce unitatea Sikorsky a United Technologies a pretins un record de viteza neoficial de 250 de nodrui (460 km/h) pentru propriul sau prototip avangardist intitulat X2. Versiunea pe care o ofera acesta este substantial diferita de modelul european, americanii intrbuintand un al doilea rand de palete montate pe rotorul principal al elicoptereului, care se invat in sens opus elicelor principale.



Elicopterele moderne tipice zboara cu viteza de aproximativ 130-140 de noduri si ar putea depasi acest prag. Totusi, designul standard face ca atunci cand varfurile elicelor de pe rotor se apropie de viteze supersonice impingand aparatul sa zboare mai repede, acest lucru ameninta stabilitatea bazei rotorului. Ca atare, inginerii au incercat sa vin cu idei care sa creasca performantele fara a pierde din eficienta.

Sursa: Dailymail

Descopera lumea in care traiesti: