Grupul european Eurocopter a prezentat aeronava de mare viteza
intr-o incercare de devansare a eforturilor rivalului american
Sikorsky, in competitia de daramare a barierei
sunetului prin reconfigurarea regulilor de design ale
aeronavelor cu rotor.
„Aviocopterul” hibrid X3 – ce combina elice dispuse frontal,
montate pe doua aripi scurte, cu clasicul rotor tipic oricarui
elicopter – urmareste sa depaseasca obstacolele cronice pe drumul
spre o noua era a zborului cu elicoptere de mare viteza, prin
imbinarea avantajelor aeronavelor cu aripi fixe cu cele ale
elicopterelor standard. Aceasta transformare ii permite
dispozitivului hibrid sa zboare cu 220 de noduri sau cu 400
km/h.
Aceasta iesire la rampa a celui mai mare constructor civil de
elicoptere din lume a venit la mai putin de doua saptamani dupa ce
unitatea Sikorsky a United Technologies a pretins un record de
viteza neoficial de 250 de nodrui (460 km/h) pentru propriul sau
prototip avangardist intitulat
X2. Versiunea pe care o ofera acesta este substantial diferita de
modelul european, americanii intrbuintand un al doilea rand de
palete montate pe rotorul principal al elicoptereului, care se
invat in sens opus elicelor principale.
Elicopterele moderne tipice zboara cu viteza de aproximativ 130-140
de noduri si ar putea depasi acest prag. Totusi, designul standard
face ca atunci cand varfurile elicelor de pe rotor se apropie de
viteze supersonice impingand aparatul sa zboare mai repede, acest
lucru ameninta stabilitatea bazei rotorului. Ca atare, inginerii au
incercat sa vin cu idei care sa creasca performantele fara a pierde
din eficienta.
Sursa: Dailymail
Descopera lumea
in care traiesti: