In realizarea noii vopsele, oamenii de stiinta s-au inspirat din
natura: mai precis, ei au incercat sa imite pielea rechinului
(alcatuita din fibre de colagen si care-i permite diminuarea
turbulentelor apei datorate frecarii), cu ajutorul celei mai
moderne tehnologii a materialelor nanostructurate. Dupa cum se
stie, rechinii sunt capabili sa inoate foarte rapid, si acest lucru
se datoreaza structurii pielii lor, care a evoluat astfel incat sa
opuna o minima rezistenta la apa. In plus, vopseaua aeronavelor trebuie sa reziste la fluctuatii de
temperatura de intre -55 pana la +70 grade Celsius, la o radiatie
ultravioleta intensa si la viteze ridicate.
„Noua vopsea ofera multe avantaje: se aplica pe partea
exterioara a avionului si nu este necesar un alt strat ulterior. De
asemenea, nu adauga greutate si poate fi periodic indepartat si
reaplicata; in fine, poate fi aplicata si pe suprafete
tridimensionale”, e explicat Volkmar Stenzel, cercetator la
Fraunhofer Institute si coordonator al studiului.
Potrivit calculelor cercetatorilor, daca aceasta vopsea s-ar putea
aplica la toate avioanele din lume, ar genera o economie de peste 4
mil tone de carburant in fiecare an.
Sursa: Le Scienze
CITESTE SI: