Viteza sunetului variaza in functie de altitudine si
temperatura. Echipa stiintifica Red Bull Stratos
estimeaza ca – dupa numai 35 de secunde in cadere libera –
Baumgartner va depasi bariera sunetului, ajungand la o viteza de
aproximativ 1,100 km/h la o altitudine de 30,000
metri. Pericolele cunoscute la astfel de altitudini,
includ temperatura de sub 0 grade Celsius; un mediu inconjurator cu
prea putin oxigen care sa tina in viata o fiinta umana; tendinta de
a te roti incontrolabil (pana la punctul de inconstienta sau poate
si mai rau); presiunea aerului este atat de mica astfel incat
exista posibilitatea ca, fara un costum presurizat, sangele sa
poata „fierbe”, formandu-se bule de vapori ucigasi. Factorii
nepredictibili, aditionali fata de cei mai sus mentionati includ
schimbarile bruste de presiune a aerului care pot conduce la o
instabilitate in zona „transonica” (atunci cand viteza se apropie
de zona supersonica), lucru care la jumatatea secolului XX a dus la
pierderea de sub control a unor aeronave sau chiar ruperea in
bucati a acestora, rezultand astfel si conceptul de „bariera a
sunetului”.
Un interes particular este acordat si „interactiunii soc-soc”,
moment in care undele de soc se ciocnesc si creaza o reactie
asemanatoare nu foarte diferita de unda de soc a unei
explozii.
„Principala noastra preocupare este ca nu stim cum va reactiona
corpul uman care nu se afla intr-un aparat de zbor la o astfel de
experienta”, spune Dr, Jonathan Clark, directorul medical al
acestei misiuni. „Insa tocmai acest lucru speram sa-l aflam, in
folosul reusitei viitoarelor zboruri spatiale”.
Einar Enevoldson, detinator a opt recorduri mondiale in cariera sa
de pilot de teste, care in proiectul Red Bull Stratos, are rolul de
analist pe probleme de siguranta, afirma: „Principalul nostru
obiectiv este acela de a contrui un plan de siguranta care sa-l
protejeze pe Felix Baumgartner de efectele extreme de presiune si
temperatura, dar care totusi sa ofere informatiile atat de necesare
pentru prezicerea acestor efecte pentru a putea in viitor
potentiale alte salturi de la inaltimi mai mari si cu viteze mai
mari”.
CITESTE SI: