Reclama si comert in vechiul Bucuresti

12 02. 2010, 07:00

La scara istorica, formarea gusturilor si apoi manipularea lor s-a putut infaptui prin manevrarea abila a unor succesiuni de imagini la care, dincolo de imaginatie, trebuia pusa in valoare deplina si tipul de investitie. Numele firmei devine renume prin armonizarea fatadei cu un slogan comercial care trebuie sa capteze, sa convinga si sa fidelizeze cumparatorul. Numele firmei este adesea retinut dupa ineditul fatadei, datorita ingeniozitatii formelor, detaliilor, stucaturilor, feroneriilor, culorilor. Apoi vin numele, sloganul, reclama.\

Se stie cum trebuie sa arate o cafenea sau o pasmanterie, o barbierie sau o ceaprazarie, fatada unei banci sau intrarea intr-un hotel. Astfel s-a nascut ideea de design si prin acesta s-a dezvoltat o continua competitie catre variatie, pentru a deosebi un tip de investitie de alta. Investitia in istorie a fost intotdeauna si o chestiune de atitudine, sustinuta printr-o imagine eficient construita: reclama. Reclama nu are doar scopul de invitare, de captare a bunavointei, un ante factum convingator sau atragator. Ci mai are si rolul de a educa prin informare cat mai completa si pertinenta asupra tipului de magazin si varietatii produselor sale atat de folositoare in toate zilele. Adesea, in trecut, multe dintre reclame descriau gama produselor comercializate sau fabricate dar si importanta lor in viata cumparatorului. Era dialogul anticipat care se consuma aproape intotdeauna intre cumparator si vanzator sau negustor, in interiorul magazinului.

Astazi reclama doar invita, adesea agresiv, cu o informare laconica, folosind mai mult manevrarea unor simboluri stilizate decat cuvantul scris, chiar redus la un slogan, cel putin atractiv prin originalitate. Adrian Majuru este cercetator la Muzeul Municipiului Bucuresti si coordoneaza Muzeul Dr. Nicolae Minovici. Este autorul mai mulor carti despre Bucuresti, precum Bucurestiul mahalalelor sau periferia ca mod de existenta (Compania 2003) si Bucuresti. Povestea unei geografii umane (Institutul Cultural Roman, 2008). In sfera preocuparilor sale se afla si zona de underground urban. Intre alte titluri publicate, amintim aici selectiv Copilaria la romani (Compania, 2006), Familia Minovici - univers spiritual (Institul Cultural Roman 2007) si Destin valah in ilustratii si 101 texticulete (Paralela 45, 2009). In prezent, coordoneaza seriile "Antropologia urbana" si "Periferii nocturne" la Editura Paralela 45.

cu Adrian Majuru

Data: 23 februarie, 18:30
Taxa: 30 ron - adulti /25 ron - elevi, studenti
Loc: Restaurant Capsa (intrarea din Calea Victoriei)
Inscriere la - contact@victoriei.ro