Istoria teatrului in zece pasi, un atelier interactiv cu Sebastian Grama

27 01. 2010, 07:00

Aceasta inseamna ca perioadele istorice isi afla, "in mic", adica in deschiderea scenei, abrevierea propriilor caracteristici culturalmente definitorii. Tipurile umane, asteptarile, proiectiile imaginarului sunt "lizibile" in structura actului teatral. Astfel, examinând amintita structura, vom avea prilejul de a depista, in mentalul epocilor, anumite articulatii hotarâtoare in privinta optiunilor teoretice specifice respectivelor epoci, a cristalizarilor politicului, a organizarii economice, a inclinatiilor artistice, a "stilurilor" etc. Mitologia, literatura, filosofia, stiintele Greciei antice isi reflecta esenta in modul in care se construieste scena (adica lumea) tragica. Ingeniozitatea renascentista, pliurile si transparentele, pasiunile, contradictiile, profunzimile si formalismul, jocul eficientei si al gratuitatii marcheaza structural teatrul unor autori precum Goldoni, Shakespeare sau Molière. Angoasele, fracturile - manifeste ori latente - , descompunerea si speranta unei lumi in iminenta ori in prezenta schimbarii zguduitoare, ca si intrarea in istoria "mare" a istoriei "mici", a individului cu meschinaria si cu maretia in fata unei realitati care ii "fuge de sub picioare", care il provoaca doar pentru a-l nega si care il neaga doar pentru a-l provoca - toate acestea marcheaza opera dramaturgica a unor Cehov, Camus, Ionescu, Beckett. In fine, furiile postbelice, apoi, catre noi, gratiile si aberatiile deopotriva ale democratiei si ale mondializarii, cu logica lor mereu dubla, ducând spre visul cosmic pe un drum ce trece prin nimicul cotidianului - sunt tot atâtea "miscari" ce se lasa depistate in teatrul contemporan. Rostul estimat al unui asemenea demers rezida in punerea la dispozitie a unei perspective complexe nu doar asupra teatrului, ci, in transparenta sa, si asupra noastra insine.

Temele generale ale celor 10 ateliere:
1. Despre legatura teatrului cu diferitele paradigme culturale.
2. Teatrul in Grecia Antica. Elemente de lexic tehnic ( "scena", "orchestra", "actor" s.a.); provenienta si semnificatii mai amplu culturale.
3. Teatrul ca loc privilegiat al "punerii la vedere". Grecii si vizibilul.
4. Teatrul in afara scenei. Viata ca teatru si teatrul ca viata: intre Grecia si Roma.
5. Teatrul dupa Renastere. Actiunea si pasiunea pe scena. Eficienta, formalism si ingeniozitate intr-o cetate crescânda.
6. Joc si distantare; parodie si pliu. Constante si deplasari structurale de la Commedia dell'Arte la Goldoni. Racine si Molière.
7. Hamlet: infinitul intr-o coaja de nuca. Despre labirint si dublura in teatrul lui Shakespeare. Sinteza unei epoci.
8. Degradarea unei paradigme: moartea lui Dumnezeu in livada cu visini.
9. Concretizari ale neputintei. Absurdul si ipostazele sale scenice (Camus, Dürrenmatt, Ionescu, Beckett). Problema intranzitivitatii de la Razboi la mondializare.
10. O privire de ansamblu: Evolutia teatrului de la mathesis universalis la Declaratia universala a drepturilor omului si de aici la democratia actuala. Etica infinitesimalului si estetica Uniunilor (Sovietica, Europeana, a Statelor Americii, a Natiunilor…).

Sebastian Grama este doctor in filozofie si profesor al Facultatii de Filosofie, Universitatea Bucuresti. Detine master la Facultatea de filosofie, U.B., specializare in istoria filosofiei si filosofia culturii. A urmat studii de specializare la C.R.D.H.M., Facultatea de Filosofie a Universitatii din Poitiers (Franta). Este unul dintre cei mai spectaculosi lectori ai fundatiei care "interpreteaza", da viata ideilor si conceptelor intr-o forma extrem de originala, plina de umor si expresivitate.

Durata curs: 10 ateliere
Frecventa: saptaminal, vineri
Cost curs: 300 ron/elevi, studenti - 225 ron
Loc desfasurare: Fundatie
Data incepere: 5 februarie, orele 18:30
Virsta cursanti: min 16 ani
Inscriere la contact@victoriei.ro