Omul interesat de religie nu poate ocoli astazi psihologia,
deoarece aceasta are ceva foarte important de spus despre trairea
religioasa. Poate oare fi desprinsa religia de experienta
religioasa? Probabil ca nu. Poate avea loc experienta religioasa in
afara sufletului omului? Iarasi nu. Cum de suflet se ocupa, ca
stiinta, psihologia, se intampla ca ea are un cuvant greu de spus
despre religie. In acest sens va fi vorba in cursul de fata despre
psihologie si religie.
Calauze ne vor fi in demersul nostru doi dintre cei mai
importanti, daca nu cei mai insemnati pionieri ai psihologiei, si
anume Freud si Jung. Cercetarea noastra va pendula intre analiza
religiei facuta de un ateu declarat, Freud, care a inteles sa
reduca fenomenul religios la psihologia personala, si intelegerea
religiei de catre un psiholog, Jung, care stia ca Dumnezeu exista,
ba chiar considera ca viata omului are o legatura inconturnabila,
libera sau silnica, fericita sau nefericita, cu divinitatea.
Vom cantari cata dreptate are fiecare, de ce se contrazic, cum
se completeaza reciproc. Vom examina indeaproape raportul dintre
inconstient, asa cum apare in practica psihologica si conceptia
fiecaruia dintre ei, si Dumnezeu. Desigur, nu vom neglija nici cum
vede teologia analiza psihologica a religiei, nici provocarea adusa
de psihologie teologiei si, mai ales, unei perspective dogmatice.
Cursul li se adreseaza celor interesati de trairea religioasa, de
felul cum apare Dumnezeu in viata omului, iar nu de un discurs
abstract si arid despre divinitate, discurs in care omul in carne
si oase este lasat pe dinafara. Li se adreseaza celor care simt sau
inteleg ca traim intr-o epoca de mari schimbari, de care religia –
mai ales crestinismul, pentru ca de el tine traditia noastra –
trebuie sa tina cont. Altfel ea risca sa nu mai raspunda
problemelor vremii noastre.
Temele atelierelor:
1. Religia la granita dintre secolele XIX si XX.
Critica lui Freud
2. Nasterea religiei si relatia cu sexualitatea.
Critica adusa de Jung
3. Experienta religioasa traditionala inteleasa
psihologic. Ce aduc nou psihanaliza si psihologia analitica
4. Despre Supraeu, Iehova si Dumnezeu Tatal.
Crestinismul si alchimia
5. Cartea lui Iov interpretata de Jung. Hristos si
Antihrist in psihologia analitica
Bibliografie:
Freud, S., Eseuri de psihanaliza aplicata, in Opere, vol. 1,
Editura Trei, Bucuresti, 1999.
Freud, S., Studii despre societate si religie, in Opere, vol. 4,
Editura Trei, Bucuresti, 2000.
Jung, C.G., Amintiri, vise, reflectii, Editura Humanitas,
Bucuresti, 2008.
Jung, C.G., Raspuns la Iov, in vol. Imaginea omului si imaginea lui
Dumnezeu, Editura Teora, Bucuresti, 1997.
Jung, C.G., Tipuri psihologice, Editura Trei, Bucuresti,
2004.
Jung, C.G., Despre fenomenul spiritului in arta si stiinta, Editura
Trei, Bucuresti, 2007.
Hegel, G.W.F., Logica, in Enciclopedia Stiintelor Filozofice,
Editura Humanitas, Bucuresti, 1995.
Dragos Dodu este absolvent al Facultatii de Filosofie din cadrul
Universitatii Bucuresti cu lucrarea de diploma Dialectica
identitatii si diferentei ca determinatii ale esentei in logica lui
Hegel. Detine Masterat de Istoria Filosofiei si Filosofia Culturii
la Facultatea de Filosofie din cadrul Universitatii Bucuresti. Este
redactor la Editura Humanitas, unde a ingrijit, printre numeroase
alte carti, aparitia unui Dictionar de termeni jungieni, a primelor
doua volume din Opere de Kierkegaard, a operelor Regele si cadavrul
si Mituri si simboluri in arta si civilizatia indiana de Heinrich
Zimmer, a volumelor Sacrul si Despre numinos de Rudolf Otto, a
Crizei spiritului american de Allan Bloom, a monografiei N.
Steinhardt si paradoxurile libertatii de George Ardeleanu.
Durata curs: 5 ateliere
Frecventa: saptaminal
Cost curs: adulti – 150 ron/elevi, studenti – 115 ron
Loc desfasurare: Fundatie
Data: 10 nov, 18:30
inscrieri la: [email protected]
www.victoriei.ro