Trebuia sa devina un soi de “biblioteca din Alexandria a secolului XXI”, un “scrin” doldora cu tablouri, fotografii, partituri muzicale, carti antice si moderne de rasfoit printr-un simplu click, la dispozitia tuturor. Dar deocamdata e aproape goala. A cui e vina? A guvernelor si intitutiilor culturale prea “lenese”, prea “posesive” cu propriul patrimoniu sau doar speriate de normele complicate cu privire la drepturile de autor.
Prin urmare, chiar daca un numar de 4,6 milioane de opere variate au fost deja puse online, si in buna parte “degrevate” de astfel de obligatii, Viviane Reading, comisar european pentru societatea informationala si media, “nasa” bibliotecii digitale, considera situatia drept una “ingrijoratoare”. O singura tara s-a dovedit a fi cu adevarat entuziasta cu privire la acest proiect, precizeaza ea: Franta, care singura a furnizat aproape jumatate (47%) din operele stranse pana in clipa de fata.
In acest “top” mai putin obisnuit, pe locul 2 se afla Germania (15,4%), urmata de Olanda (8%), Marea Britanie (7,9%). Avand in vedere ca Divina Comedie au furnizat-o bibliotecii online Franta si Slovenia, printre ultimele tari din clasament se numara Italia (1,2%), plasata dupa Grecia (1,6%), dar si Irlanda lui Joyce si Yeats, cu un dezolant 0,1%.
Sursa: Corriere della Sera
CITESTE SI: