Home » D:News » Fulgere versus avioane

Fulgere versus avioane

Publicat: 19.06.2009
Este suficient ca un fulger sa loveasca un obiect oarecare aflat pe o raza de cativa kilometri fata de noi pentru a ne da fiori. Dar atunci cand obiectul este chiar un avion in care noi insisne ne aflam, experienta poate fi de-a dreptul cutremuratoare. Totusi, cat de expuse sunt aeroplanele in fata descarcarilor electrice?

Este o intrebare rostita de tot mai multi oameni incepand din momentul nefericitului eveniment al prabusirii in Atlantic a unui Air France Airbus AF447 cu 228 pasageri la bord, ca urmare a presupusului impact cu un fulger.

Imaginea si videoclipul alaturate ilustreaza un avion lovit de trasnet in momentul decolarii de pe aeroportul din Osaka, Japonia. Aparent, nimeni de la bordul aparatului de zbor nu a fost ranit si nu se stie daca avionul a suferit vreo avarie. Ca in majoritatea cazurilor de aceasta natura si poate surprinzator pentru unii, aeronava insasi pare sa fi declansat descarcarea electrica.

De fapt, in anii ’80 s-a demonstrat ca in marea majoritate a cazurilor – pana la 90% – de fulgerare a avioanelor, evenimentul isi are originea chiar in aeroplane pe masura ce acestea zboara prin zone noroase puternic incarcate electric. Ce se intampla cu restul de 10%? In asemenea incidente, aeronava se indreapta intr-o furtuna cu fulgere si intercepteaza un tasnet independent de sine. Ocazional, acestea sunt catastrofice.

Situatiile de fulgere pozitive, cunoscute mai bine ca “lovituri din senin”, reprezinta cu siguranta un tip de fulgere pe care un avion nu ar vrea sa il intalneasca. Fiind mai putin de 5% din descarcarile electrice, aceste forme rare de activitate electrica sunt declansate de incarcaturi pozitive in sferele superioare ale norilor care se descarca spre sol prin energia pamantului.

 Fulgerele pozitive sunt mult mai puternice si mai durabile decat alte forme de fulgere si pot lovi pe distante de zeci de kilometri din inaltul norilor. Din cauza puterii lor, “loviturile din senin” sunt in mod cert periculoase. Mai mult de atat, cele mai multe aeronave nu sunt proiectate pentru a suporta asemenea lovituri, pentru ca existenta lor nu era cunoscuta atunci cand standardele de siguranta ale avioanelor au fost stabilite.

Un dispozitiv cunoscut drept “fitil static” actioneaza ca o piedica impotriva descarcarilor electrice, determinand disiparea fulgerului in locul circularii acestuia in zonele vulnerabile ale avionului. Dar un fulger din senin poate fi o alta poveste.

Se estimeaza ca in medie, fiecare avion comercial american este lovit de fulgere cel putin o data pe an si totusi niciun accident aviatic nu a fost atribuit trasnirii timp de zeci de ani. Totusi, in urma tragediei aviatice din 1963, cand zborul Pan Am 214 s-a prabusit din cauza unei explozii a rezervorului de combustibil si 81 de oameni au murit, toate avioanele comerciale au fost dotate cu fitile de descarcare a fulgerelor.

 Sursa: Environmentalgraffiti

CITESTE SI:

Urmărește DESCOPERĂ.ro pe
Google News și Google Showcase
Cele mai noi articole
Iată cum lumina naturală poate să ajute diabeticii!
Iată cum lumina naturală poate să ajute diabeticii!
Soldații care apărau Zidul lui Hadrian erau infectați cu viermi intestinali, arată un studiu
Soldații care apărau Zidul lui Hadrian erau infectați cu viermi intestinali, arată un studiu
Femeile își dau seama mai repede atunci când cineva este bolnav, arată un studiu
Femeile își dau seama mai repede atunci când cineva este bolnav, arată un studiu
Demența la câini este mai comună decât credeai. La ce semne să fii atent?
Demența la câini este mai comună decât credeai. La ce semne să fii atent?
De ce victimele din Pompeii erau îmbrăcate cu haine groase de lână dacă Vezuviul a erupt în luna august?
De ce victimele din Pompeii erau îmbrăcate cu haine groase de lână dacă Vezuviul a erupt în luna august?
15 lucruri mai puțin știute despre Chris Rea
15 lucruri mai puțin știute despre Chris Rea
Brânza, asociată cu un risc mai scăzut de demență într-un studiu desfășurat pe 25 de ani
Brânza, asociată cu un risc mai scăzut de demență într-un studiu desfășurat pe 25 de ani
Psihologia indiferenței în relațiile apropiate. De ce indiferența celor dragi rănește profund și ce efecte are asupra sănătății emoționale?
Psihologia indiferenței în relațiile apropiate. De ce indiferența celor dragi rănește profund și ce efecte are asupra ...
Singurătatea și libertatea: cum se naște echilibrul dintre frica de abandon și independență
Singurătatea și libertatea: cum se naște echilibrul dintre frica de abandon și independență
Test de cultură generală. De ce se spune că potcoavele aduc noroc?
Test de cultură generală. De ce se spune că potcoavele aduc noroc?
Telescopul SPHEREx a finalizat prima hartă cosmică a întregului cer
Telescopul SPHEREx a finalizat prima hartă cosmică a întregului cer
Cât de compatibil este adevărul cu democrația?
Cât de compatibil este adevărul cu democrația?
Creștere accentuată a cazurilor de gripă. Ce recomandă Ministerul Sănătății?
Creștere accentuată a cazurilor de gripă. Ce recomandă Ministerul Sănătății?
Unul dintre cele mai controversate personaje ale istoriei contemporane. Adorat cu îndârjire şi astăzi în ţara natală, este vinovat pentru moartea a 70 de milioane de oameni
Unul dintre cele mai controversate personaje ale istoriei contemporane. Adorat cu îndârjire şi astăzi în ţara natală, ...
Cum au fraudat doi români statul britanic cu sute de mii de lire sterline?
Cum au fraudat doi români statul britanic cu sute de mii de lire sterline?
Câți bani cash mai folosesc europenii?
Câți bani cash mai folosesc europenii?
Statele Unite interzic dronele fabricate în afara țării, în special cele din China
Statele Unite interzic dronele fabricate în afara țării, în special cele din China
Chiar și câinii pot face Alzheimer. Care sunt semnele de demență canină?
Chiar și câinii pot face Alzheimer. Care sunt semnele de demență canină?