Home » D:News » Fulgere versus avioane

Fulgere versus avioane

Publicat: 19.06.2009
Este suficient ca un fulger sa loveasca un obiect oarecare aflat pe o raza de cativa kilometri fata de noi pentru a ne da fiori. Dar atunci cand obiectul este chiar un avion in care noi insisne ne aflam, experienta poate fi de-a dreptul cutremuratoare. Totusi, cat de expuse sunt aeroplanele in fata descarcarilor electrice?

Este o intrebare rostita de tot mai multi oameni incepand din momentul nefericitului eveniment al prabusirii in Atlantic a unui Air France Airbus AF447 cu 228 pasageri la bord, ca urmare a presupusului impact cu un fulger.

Imaginea si videoclipul alaturate ilustreaza un avion lovit de trasnet in momentul decolarii de pe aeroportul din Osaka, Japonia. Aparent, nimeni de la bordul aparatului de zbor nu a fost ranit si nu se stie daca avionul a suferit vreo avarie. Ca in majoritatea cazurilor de aceasta natura si poate surprinzator pentru unii, aeronava insasi pare sa fi declansat descarcarea electrica.

De fapt, in anii ’80 s-a demonstrat ca in marea majoritate a cazurilor – pana la 90% – de fulgerare a avioanelor, evenimentul isi are originea chiar in aeroplane pe masura ce acestea zboara prin zone noroase puternic incarcate electric. Ce se intampla cu restul de 10%? In asemenea incidente, aeronava se indreapta intr-o furtuna cu fulgere si intercepteaza un tasnet independent de sine. Ocazional, acestea sunt catastrofice.

Situatiile de fulgere pozitive, cunoscute mai bine ca “lovituri din senin”, reprezinta cu siguranta un tip de fulgere pe care un avion nu ar vrea sa il intalneasca. Fiind mai putin de 5% din descarcarile electrice, aceste forme rare de activitate electrica sunt declansate de incarcaturi pozitive in sferele superioare ale norilor care se descarca spre sol prin energia pamantului.

 Fulgerele pozitive sunt mult mai puternice si mai durabile decat alte forme de fulgere si pot lovi pe distante de zeci de kilometri din inaltul norilor. Din cauza puterii lor, “loviturile din senin” sunt in mod cert periculoase. Mai mult de atat, cele mai multe aeronave nu sunt proiectate pentru a suporta asemenea lovituri, pentru ca existenta lor nu era cunoscuta atunci cand standardele de siguranta ale avioanelor au fost stabilite.

Un dispozitiv cunoscut drept “fitil static” actioneaza ca o piedica impotriva descarcarilor electrice, determinand disiparea fulgerului in locul circularii acestuia in zonele vulnerabile ale avionului. Dar un fulger din senin poate fi o alta poveste.

Se estimeaza ca in medie, fiecare avion comercial american este lovit de fulgere cel putin o data pe an si totusi niciun accident aviatic nu a fost atribuit trasnirii timp de zeci de ani. Totusi, in urma tragediei aviatice din 1963, cand zborul Pan Am 214 s-a prabusit din cauza unei explozii a rezervorului de combustibil si 81 de oameni au murit, toate avioanele comerciale au fost dotate cu fitile de descarcare a fulgerelor.

 Sursa: Environmentalgraffiti

CITESTE SI:

Urmărește DESCOPERĂ.ro pe
Google News și Google Showcase
Cele mai noi articole
Roverul Curiosity a descoperit cele mai mari molecule organice de până acum pe Marte
Roverul Curiosity a descoperit cele mai mari molecule organice de până acum pe Marte
Tot mai multe cazuri de depresie în una dintre cele mai puternice economii ale Europei
Tot mai multe cazuri de depresie în una dintre cele mai puternice economii ale Europei
39 de membri ai unei secte s-au sinucis atunci când pe cer a apărut cometa Hale-Bopp
39 de membri ai unei secte s-au sinucis atunci când pe cer a apărut cometa Hale-Bopp
Tot mai multe femei aleg o viață fără copii. Care sunt motivele?
Tot mai multe femei aleg o viață fără copii. Care sunt motivele?
Iarna care tocmai a trecut a fost a doua cea mai caldă din istoria măsurătorilor din Europa
Iarna care tocmai a trecut a fost a doua cea mai caldă din istoria măsurătorilor din Europa
România, acuzată că s-a amestecat „în treburile interne ale Rusiei”
România, acuzată că s-a amestecat „în treburile interne ale Rusiei”
Premierul danez acuză SUA de „presiuni inacceptabile” asupra Groenlandei
Premierul danez acuză SUA de „presiuni inacceptabile” asupra Groenlandei
Mii de vieți ar putea fi salvate prin combinarea a două medicamente care scad colesterolul
Mii de vieți ar putea fi salvate prin combinarea a două medicamente care scad colesterolul
Cum au ajuns pădurarii să arunce fazanii în bătaia puștii lui Nicolae Ceaușescu
Cum au ajuns pădurarii să arunce fazanii în bătaia puștii lui Nicolae Ceaușescu
Pamela Colman Smith, femeia din spatele celui mai faimos set de cărți de Tarot
Pamela Colman Smith, femeia din spatele celui mai faimos set de cărți de Tarot
Cum au reușit cercetătorii să facă pixeli mai mici decât un virus?
Cum au reușit cercetătorii să facă pixeli mai mici decât un virus?
O specie de foci își poate monitoriza nivelul de oxigen din sânge pentru a nu se îneca
O specie de foci își poate monitoriza nivelul de oxigen din sânge pentru a nu se îneca
O zgârietură antică ar putea fi unul dintre cele mai vechi simboluri gravate în stâncă
O zgârietură antică ar putea fi unul dintre cele mai vechi simboluri gravate în stâncă
Morten Harket, solistul trupei A-ha. La vârsta de 4 ani scria muzică și cânta la pian
Morten Harket, solistul trupei A-ha. La vârsta de 4 ani scria muzică și cânta la pian
Jerry Goldsmith, geniul din spatele muzicii a sute de filme. De la „The Omen” și până la temele epice din „Planeta Maimuțelor”
Jerry Goldsmith, geniul din spatele muzicii a sute de filme. De la „The Omen” și până la temele epice din „Planeta ...
Durata vieții este influențată mai mult de alegeri decât de gene, arată un studiu
Durata vieții este influențată mai mult de alegeri decât de gene, arată un studiu
Schimbarea simplă din alimentație care poate scădea colesterolul
Schimbarea simplă din alimentație care poate scădea colesterolul
Test de cultură generală. Care este cel mai deștept animal?
Test de cultură generală. Care este cel mai deștept animal?