In Romania a devenit aproape un obicei ca discutiile despre feminism si despre miscarea de emancipare a femeilor sa fie rapid catalogate drept importuri ale unor constructii ideologice suspecte, de factura stangista si care se folosesc de retorica corectitudinii politice pentru a vana abuzuri, exploatari si relatii de dominare chiar si in contexte in care femeile par a avea o viata destul de libera. Daca aceasta viziune mai aduce in discutie si pozitii mai radicale din interiorul miscarii feministe (anarchofeminism de exemplu) atunci imaginea feminismului proiectata la nivel societal este cea a unei mode extremiste care nu corespunde unor probleme reale si de care este de dorit sa ne dezbaram cat mai repede.
Scopul acestui curs este sa ofere o viziune mai nuantata asupra miscarii feministe, nu atat printr-o pledoarie pentru feminism ca valoare in sine, cat prin a demonstra importanta acestui curent ca viziune asupra vietii sociale in care suntem angrenati cu totii, femei si barbati deopotriva. Cursul porneste de la premisa ca feminismul nu se preocupa numai de femei. Dimpotriva, discursul feminist dezbate si analizeaza relatii sociale in care femeile si barbatii actioneaza si interactioneaza si propune solutii si viziuni de transformare a societatii astfel incat actorii sociali sa beneficieze de conditii echitabile de dezvoltare si implinire personala.
Cursul isi propune sa prezinte – dintr-o perspective istorica – principalele curente, dezbateri si idei care au animat miscarea feminista de la inceputul secolului XX pana azi. Feminismul se incadreaza in proiectul iluminist de “civilizare” a femeilor si de integrare a lor in societate perceputa in mod traditional ca spatiu social al barbatilor. De aceea, preocuparile fundamentale ale miscarii privesc probleme ca: dreptul la vot si la reprezentare politica pentru femei, drepturi civile, acces la educatie si la munca salariata, oportunitati de exprimare in sfera publica, probleme legate de maternitate si familie. O serie de probleme ridicate de feministe la inceput de secol au produs transformari sociale radicale, altele sunt inca pe agenda feminista azi alaturi de noi preocupari si subiecte. In acest curs vom dezbate relevanta agendei feministe, tranformarile pe care le-a parcurs si impactul pe care intreaga miscare l-a avut/il are pentru viata femeilor si pentru societate.
Temele atelierelor:
1. Votul, sufragetele si vocea publica: de ce femeile nu au avut dreptul la vot, care au fost argumentele pentru ca ele sa voteze, cand s-a castigat acest drept, in ce tari si in ce contexte.
2. Familie si Intimitate: conceptul de sfera privata, casatoria – fundament al societatii; violenta si abuz in intimitate; domeniul vietii personale ca obiect al politicului.
3. Dezbatera despre avort sau “Functiile naturale ale femeii”: diferenta sex/gen, controlul aspura vietii sexuale, liberalizarea avortului, despre avort si maternitate in perioada socialista.
4. Schimbul trei si muncile femeilor: tipuri de munca, spatii ale muncii, frumusetea, emotiile, maternitatea ca munca neretribuita, concedii de maternitate/paternitate, munca domestica si variante de externalizare a muncii domestice.
5. Educatie – cultura: sau de ce femeile au nevoie de o camera a lor : argumente pentru educatia femeilor, timpul liber si conditiile creatiei artistice, forme de exprimare artistica ale femeilor.
6. Agenda feminista azi si cultura pop: girrrrl riot, chirurgie estetica, moda feminista, feministe emblematice ale culturii pop.
7. Feminism in Romania: la ce bun?! Dialog intre cursanti/cursanti si lector despre relevanta ideilor feministe in Romania, ce subiecte am propune pentru o agenda feminista in Romania. Ce metode am putea sa folosim pentru a atrage atentia asupra problemelor legate de gen.
Irina Costache este doctorand la Central European University (Budapesta), departamentul Studii de Gen, Teza “Despre Nud si Nudism: discursuri ale frumusetii in Romania lui Ceausescu”. Detine Masterat in Studii de Gen, Central European University (Budapesta) cu teza “Jocuri ale feminitatii: Fotbalul feminin in Romania post-socialista”; lucrarea a primit premiul rectoratului pentru cea mai buna performanta academica in 2007. A absolvit Facultatea de Psihologie, Universitatea Bucuresti si Facultatea de Limbi Straine, Sectia Croata/Neogreaca, Universitatea Bucuresti.