De la Beatles la MySpace: 50 de ani de muzica

04 02. 2009, 10:30

Cursul isi propune sa faca o trecere (multimedia) prin istoria muzicii contemporane, de la analogic la post-digital, fara sa rateze momentele populare si ramanand atent la underground-ul care pregateste, ciclic, mereu mai devreme cu cativa ani sau chiar zeci de ani, "valul urmator".

Avem atat de multe valuri de muzica in ultimii 50 de ani, incat este recomandata, in timpul cursului, folosirea unei placi de surf adecvate. Echipati, asadar, cu o atitudine postmoderna fata de lucrurile pe care trebuie sa le auzim atent ca sa le putem povesti, vom invata de ce ne place atat de mult muzica si vom intelege de ce distanta de la Beatles la generatia de muzicieni MySpace se masoara doar in click-uri pe "next" sau "skip.

Temele atelierelor:
1. INTRO: cultura remixului, a sharing-ului si a eclectismului multimedia / importanta sample-ului in societate / cultura bootleg-ului / amv-uri / mashup-uri / mp3,mp3,mp3

2. 60: R’n'B, soul, funk / revolutia flower-power / folk / aparitia sintetizatorului / Jimi Hendrix / Janis Joplin / The Doors / experimentalistii (muzica atonala, seriala, concreta etc) / ska-reggae / primii punkeri

3+4. 70: Disco / rock progresiv / heavy-metal / Black Sabbath / Led Zeppelin / Deep Purple / Jethro Tull /  Frank Zappa / Pink Floyd / David Bowie / glam / Iggy Pop/ Sex Pistols / Ramones / Philip Glass / John Cage / Karlheinz Stockhausen / Klaus Schulze / Iannis Xenakis / Jean Michel Jarre / Velvet Underground

5. 80: MTV / hip-hop, inceputurile / pop / raspandirea rock-ului / megastarurile (Madonna, Michael Jackson) / Queen / Depeche Mode / Africa Bambaata / Public Enemy / Einstuerzende Neubauten / Laibach / FRONT 242 / Nine Inch Nails / aparitia idm-ului / Joy Division / New Order / Sonic Youth / Pixies / sintetizatoarele devin accesibile

6. 90: muzica electronica incepe sa fie omniprezenta in topuri si cluburi / sampling-ul e folosit din ce in ce mai des / SNAP / Technotronic / Moby / Massive Attack / Tricky / Portishead / The Prodigy / McHammer / Cypress Hill / Beastie Boys / Marusha / Underworld / Chemical Brothers / Bjork / Red Hot Chili Peppers / Nirvana / Pearl Jam / Radiohead / Metallica / Sepultura / R.A.T.M. / moda boy-band-urilor comerciale / U2 / PJHarvey / Mike Patton / Autechre / Alec Empire / Aphex Twin / world music / Marilyn Manson / nu-metal / hardcore rock / techno / acid / house / trance / drum’n'bass / jungle / aparitia mp3-ului

7+8. 00: Mp3-urile sunt la indemana oricui, gata sa fie downloadate, ascultate de la distanta si remixate. Primele comunitati de muzicieni care colaboreaza online incep sa se coaguleze. Artisti ca Beck, Trent Reznor (Nine Inch Nails) sau Radiohead isi ofera gratuit discurile pe site-urile oficiale, ca experimente de marketing intr-o cultura dominata de “free”. Clash-ul dintre genuri, pe masura ce muzica e disponibila universal, e din ce in ce mai evident. indie / nu-folk / 8bit / glitch / electro clash / tropical / label-ul poststructuralist Mille Plateaux / Alva Noto / Merzbow / click-hop / lo-fi / minimal / psy / breakcore / noise / Crystal Castles / electronica / grrrrrl / Dan Deacon / scena din Berlin / T. Raumschmiere / Stereo Total / Angie Reed / Miss Kittin / Uwe Schmidt / experimental / scena electronica romaneasca

9. “Cum se face” - workshop audio-video - invitati: Bogdan Marcu (audio) si Vali Chincisan (visuals).

10. Muzica viitorului: Gadget-urile de produs sunete si disponibilitatea uneltelor software deschid noi perspective din care poate fi explorat sunetul. Muzica nu se mai face (in studio sau live) doar cu ajutorul computerelor ci cu gadget-uri si controllere de genul Kaos Pad, Tenori On, Monom, ReacTable etc. Artistii incep sa-si faca propriile instrumente electronice, de multe ori modificand unele existente deja sau improvizand: se foloseste orice, de la sunete de pietre cazand pe asfalt pana la jucarii stricate.
Genurile muzicale devin irelevante, ceea ce era pe vremuri un “album” devine un produs media remixabil A/V. Muzica e toata LIVE pentru ca oricine poate participa.

Jurnalist pasionat de noile media si ascultator de muzica de cand se stie, Miron Ghiu a pendulat, in ultimii ani, intre site-uri, webzine-uri, reviste de muzica, reviste glossy, case de discuri, povestile Muzzak, emisiunea Marfa, platforma de stiri MyKinda si site-ul 9am.