Autoritățile din Marea Britanie au demarat o investigație asupra sistemelor de operare, magazinelor de aplicații și browserelor deținute de Apple și Google, utilizând noile competențe extinse pentru a analiza comportamentul marilor companii de tehnologie, scrie Reuters.
Investigația, condusă de Autoritatea pentru Concurență și Piețe (CMA), urmărește să determine dacă cele două companii dețin o „poziție strategică” pe piața ecosistemelor mobile și impactul pe care îl au asupra utilizatorilor și afacerilor care dezvoltă conținut și servicii.
Sarah Cardell, directorul general al CMA, a subliniat importanța unui mediu concurențial mai deschis. „Ecosisteme mobile mai competitive ar putea stimula inovația și ar crea noi oportunități pentru o gamă largă de servicii utilizate de milioane de oameni, fie că vorbim despre magazine de aplicații, browsere sau sisteme de operare. O concurență mai bună ar putea, de asemenea, să impulsioneze creșterea economică în Marea Britanie.”
Aproape toate smartphone-urile vândute în Marea Britanie funcționează pe sistemele de operare iOS de la Apple sau Android de la Google, care dețin poziții dominante pe platformele lor, a precizat CMA.
Autoritatea va examina gradul de concurență dintre cele două companii și dacă acestea își folosesc poziția pentru a favoriza propriile aplicații și servicii sau pentru a impune termeni inechitabili dezvoltatorilor.
Apple a declarat că sprijină piețele „dinamice și prospere, unde inovația poate înflori,” adăugând că ecosistemul său a generat sute de mii de locuri de muncă în Marea Britanie. „Ne confruntăm cu competiție în fiecare segment și jurisdicție în care operăm, iar prioritatea noastră rămâne încrederea utilizatorilor,” a transmis compania.
Oliver Bethell, director senior pentru concurență la Google, a susținut că deschiderea Android a contribuit la extinderea opțiunilor, reducerea costurilor și democratizarea accesului la smartphone-uri și aplicații. „Android este singurul exemplu de sistem de operare mobil open-source viabil și de succes,” a spus el.
Aceasta este a doua investigație a CMA care utilizează noile competențe de supraveghere a marilor companii tehnologice. Prima, anunțată la începutul lunii, viza serviciile de căutare ale Google. Investigația actuală are termen de finalizare pe 22 octombrie 2025.