Tot mai mulți români suferă din cauza lipsei de somn

07 12. 2024, 02:00
Sursa foto: Shutterstock

Somnul, noua prioritate a românilor. Peste jumătate dintre ei consideră odihna crucială pentru calitatea vieții. Totuși, 5 din 10 români sunt irascibili sau nu se pot concentra din cauza lipsei de somn.

Cercetarea de piață anuală făcută de CIPRA cu ajutorul Reveal Marketing Research arată că, în 2024, odihna a avansat pe primul loc în topul aspectelor cu impact asupra calității vieții românilor, cu o importanță majoră pentru 54% dintre aceștia, un procent mai mare decât au obținut echilibrul dintre viața personală și cea profesională (52%) sau alimentația (51%).

Din declarațiile respondenților (eșantion reprezentativ la nivel național) reiese că stresul este cel mai important factor care afectează calitatea somnului, fiind menționat de 52% dintre respondenți (în scădere față 61% anul trecut), urmat de timpul în exces petrecut la calculator sau pe telefon, cu un procent de 40%, obicei care vizează în cea mai mare măsură tinerii din categoria de vârstă 18-24 de ani (62%).

27% dintre români mănâncă sau beau cu puțin timp înainte de somn

Totodată, 28% dintre respondenți petrec prea mult timp la televizor înainte de culcare, iar 27% mănâncă sau beau cu puțin timp înainte de somn și din acest motiv nu se odihnesc bine.

Printre cele mai frecvente consecințe ale lipsei de somn menționate de români se numără dificultățile de concentrare (53%) și irascibilitatea (52%), urmate de probleme cu memoria (45% dintre respondenți), renunțare la activitățile care le fac plăcere (39%), evitarea interacțiunilor sociale (36%), ațipitul în timpul zilei (35%) și probleme în a-și îndeplini sarcinile la job (31%).

Conform studiului, calitatea somnului s-a îmbunătățit anul acesta, când 46% dintre respondenți au declarat că dorm bine, comparativ cu 39% în 2023. În plus, 59% dintre participanții la studiu au declarat că dorm între 7 și 8 ore pe noapte, 21% au menționat o medie de 6 ore, în vreme ce doar 12% dintre români dorm maximum 6 ore.