Industria auto europeană se confruntă cu o criză fără precedent, iar cifrele recent publicate de Asociația Producătorilor Europeni de Automobile (ACEA) confirmă cele mai pesimiste previziuni. În august 2024, vânzările de mașini noi în Europa au scăzut dramatic.
Conform datelor ACEA, luna trecută s-au înmatriculat doar 755.717 mașini noi în Uniunea Europeană, Regatul Unit și țările AELS, marcând o scădere alarmantă de 16,5% față de aceeași perioadă a anului trecut.
Germania, liderul tradițional al industriei auto europene, a suferit o lovitură devastatoare, cu o scădere de 27,8% a vânzărilor, în timp ce Franța a înregistrat o scădere de 24,3%.
Dar vestea care a șocat cel mai mult industria este prăbușirea vânzărilor de mașini electrice. În august, vânzările de vehicule 100% electrice au scăzut cu 36%, de la 196.686 la 125.833 unități. Această tendință pune sub semnul întrebării eficacitatea tranziției energetice în forma sa actuală.
Ministrul italian pentru întreprinderi și Made in Italy, Adolfo Urso, a anunțat că va cere o revizuire urgentă a regulamentelor UE privind emisiile de CO2 pentru vehicule noi. ACEA s-a aliniat acestei poziții, cerând „măsuri urgente” pentru a aborda criza, scrie Il Messaggero.
Experții subliniază că problema depășește simpla tranziție către vehicule electrice. În Europa se vând mult mai puține mașini în general, iar tinerii nu mai consideră automobilul un obiect indispensabil. În plus, presiunea crescândă din partea producătorilor chinezi amenință să destabilizeze și mai mult piața europeană.
Gigantul german Volkswagen este printre cei mai afectați, cu zvonuri despre posibile închideri de fabrici și concedieri masive. Grupul ar putea fi nevoit să sacrifice 2-3 fabrici și să concedieze cel puțin 15.000 de angajați pentru a face față situației financiare dificile.