Mai multe companii japoneze cred că o președinție Kamala Harris în SUA ar fi mai bună pentru afacerile lor decât o a doua administrație Donald Trump, a arătat un sondaj Reuters, reflectând îngrijorările respondenților cu privire la protecționism și imprevizibilitatea politicilor.
Rezultatul alegerilor prezidențiale americane din noiembrie este urmărit îndeaproape de țări din întreaga lume. Dar Japonia este un aliat apropiat al Washingtonului, cu zeci de mii de trupe americane staționate acolo, iar întreprinderile sale ar resimți impactul unui nou război comercial între SUA și China, deoarece ambele se numără printre principalii săi parteneri comerciali.
Aproximativ 43% dintre firmele japoneze au declarat că o preferă pe Harris în lumina strategiilor și planurilor lor de afaceri, în timp ce 8% l-au ales pe Trump.
Un total de 46% au declarat că oricare dintre candidați ar fi bine, iar restul de 3% au spus că nu preferă niciunul.
„Există posibilitatea ca războiul comercial, fricțiunile economice și amenințările la adresa securității să apară sub o altă administrație Trump, forțându-ne să ne schimbăm strategia de afaceri”, a scris în sondaj un manager de la un producător de ceramică.
Relațiile Japoniei cu administrația Trump au fost uneori tensionate de cererile acestuia de a plăti mai mult pentru asistența militară și de tensiunile comerciale.
Cu Harris, „ne putem aștepta ca politicile actuale să fie menținute în general. Acest lucru ne-ar oferi o vizibilitate mai bună în viitor”, a declarat un oficial de la o firmă de produse chimice.
Întrebați ce schimbări vor fi probabil necesare sub o administrație Trump, 34% au spus că strategia lor de schimb valutar va trebui să fie revizuită, în timp ce 28% au spus că lanțurile lor de aprovizionare vor fi realiniate și 21% au spus că își vor reduce operațiunile din China.
Trump a lansat ideea unui tarif universal de 10% pentru importurile din SUA, care ar putea perturba piețele internaționale, și a unui tarif de cel puțin 50% pentru bunurile chinezești.
Nikkei Research a contactat 506 companii între 31 iulie și 9 august în numele Reuters pentru sondaj, iar 243 de firme au răspuns.