De ce Bogotá închide drumurile pentru mașini și lasă loc bicicletelor
În urma unui protest împotriva mașinilor în 1974, Bogota, capitala Columbiei închide multe drumuri pentru mașini în fiecare duminică, lăsându-le libere pentru biciclete, patine și pietoni. Așa s-a născut mișcarea Ciclovía.
O dată pe săptămână, cetățenii din Bogota își iau înapoi străzile orașului lor. În fiecare duminică, între orele 7.00 și 14.00, multe dintre cele mai mari drumuri sunt închise pentru mașini și lăsate deschise pentru biciclete, role și pietoni.
„Ciclovía (pista de biciclete trad.) este foarte frumoasă, pentru că există mult mai mult spațiu pentru noi”, spune Oliver Rojas, în vârstă de șapte ani, care a ieșit cu bicicleta împreună cu părinții săi și care este uimit să audă că acest sistem inovator nu există în tot restul lumii.
Mișcarea Ciclovía, născuți în urma unui protest
La fel ca mulți alți copii din oraș, Rojas a învățat să meargă pe bicicletă pe drumuri în timpul liniștii generate de Ciclovía și de atunci a ieșit pe pistele de bicicletă dedicate aproape în fiecare duminică.
„În mod normal, este foarte enervant pentru că nu obținem niciun spațiu cu toate mașinile și motocicletele. Este foarte zgomotos. Duminicile sunt, însă, foarte distractive. Am ocazia să văd noi părți ale orașului cu familia mea și toți prietenii mei sunt afară, așa că mă întâlnesc cu ei. Ne oprim în parcurile mari”, spune acesta.
Evenimentul săptămânal a luat naștere în 1974, ca urmare a unui protest de o zi împotriva ocupării străzilor lumii de către mașini. În prezent, acesta acoperă 127 km de străzi din oraș și, în medie, 1,5 milioane de bogotani se bucură de Ciclovía în fiecare duminică, potrivit The Guardian.
„Impactul Ciclovía a fost cu adevărat uimitor”
Mișcarea s-a răspândit în majoritatea celorlalte orașe columbiene și a fost copiată de primari din întreaga lume, de la Buenos Aires la Bengaluru, care speră că inițiativa poate contribui la menținerea în formă a oamenilor, la îmbunătățirea sănătății mintale, la reducerea utilizării mașinilor și la combaterea schimbărilor climatice în același mod ca în Columbia.
„Impactul Ciclovía a fost cu adevărat uimitor. Dacă ați fi întrebat acum 40 de ani despre Bogota sau despre Columbia în lume, oamenii ar fi spus cafea sau droguri. Acum oamenii spun Ciclovía. Trebuie să fie unul dintre cele mai bune exporturi care au ieșit din țară”, spune Gil Peñalosa, un urbanist din Canada care a promovat extinderea Ciclovía.
Studiile arată că persoanele care folosesc Ciclovía au de două ori mai multe șanse să folosească și bicicleta în timpul săptămânii, iar 58% dintre „utilizatorii” Ciclovía spun că programul i-a motivat să pedaleze mai des.
Impactul este mai mare în cazul femeilor, care de regulă sunt mai descurajate să meargă pe bicicletă din cauza temerilor legate de siguranță. În timp ce doar 12% dintre femeile din Bogota folosesc pistele pentru biciclete, 29,9% dintre femei se bucură de Ciclovía.
Vă mai recomandăm să citiți și:
Numărul maşinilor furate și găsite de polițiști a crescut în 2024
Un biomaterial pe bază de banane ar putea ajunge în mașini și biciclete
Cât a cheltuit China pentru a-și construi industria de mașini electrice?
1,2 milioane de mașini, rechemate în service de producătorul Jeep