Cum s-a produs „cea mai mare pană IT din istorie”?
Problemele Microsoft se prefigurează deja a fi una dintre cele mai mari întreruperi IT din istorie, afectând nenumărate întreprinderi şi persoane din întreaga lume. Acesta este un alt exemplu al modului în care o modificare tehnică minoră poate provoca pagube pe scară largă.
Companiile sunt confruntate cu probleme care afectează PC-urile, serverele şi alte echipamente IT care rulează Microsoft Windows. Utilizatorii de PC-uri afectaţi văd un „ecran albastru al morţii”, indicând faptul că Windows nu a reuşit să se încarce.
Microsoft a dat vina pe o actualizare defectuoasă de la CrowdStrike, un furnizor de software de securitate.
Într-o postare pe X, directorul executiv al CrowdStrike, George Kurtz, a declarat că cauza problemelor a fost un „defect găsit într-o singură actualizare de conţinut pentru Windows”. PC-urile şi serverele care rulează MacOS de la Apple şi sistemul de operare open-source Linux, care este utilizat pe scară largă în infrastructura de internet, nu au fost „afectate”, a spus el.
CrowdStrike este unul dintre cei mai mari furnizori de software
„Acesta nu este un incident de securitate sau un atac cibernetic”, a spus Kurtz. „Problema a fost identificată, izolată şi a fost implementată o soluţie”.
CrowdStrike este unul dintre cei mai mari furnizori de software de securitate „endpoint”, care protejează conexiunile dintre reţelele de calculatoare şi dispozitivele la distanţă – de la laptopuri, telefoane şi servere la terminale de plată cu amănuntul şi bancomate – care sunt conectate la reţelele corporative. Oricare dintre aceste dispozitive care rulează Windows ar putea fi afectat de eroare.
Clienţii platformei de cloud computing Azure a Microsoft, care rulează în mare parte pe Windows, au raportat, de asemenea, probleme.
„Întreruperea IT la nivel mondial este fără precedent”
Defecţiunea IT a afectat companii aeriene, bănci şi televiziuni din SUA şi Europa până în Australia, Japonia şi India.
„Întreruperea IT la nivel mondial înregistrată în această dimineaţă este fără precedent prin gama şi amploarea sistemelor afectate”, a declarat Harjinder Lallie, expert în securitate cibernetică la Universitatea Warwick.
CrowdStrike este o companie de securitate cibernetică înfiinţată în 2011 şi cu sediul central în Austin, Texas. Software-ul său Falcon este conceput pentru a opri atacurile cibernetice şi include o suită de produse care rulează pe dispozitive individuale şi sunt furnizate prin intermediul cloud-ului.
Deşi CrowdStrike a declarat că „a fost implementat un remediu”, nu este clar cât timp poate dura distribuirea acestuia către numărul foarte mare de clienţi afectaţi şi către toate dispozitivele angajaţilor acestora.
Întreruperile IT ar putea dura ore sau chiar zile
Oficialii britanici spun că întreruperile IT care au afectat întreprinderile şi serviciile din întreaga lume ar putea dura ore sau chiar zile pentru a fi remediate, relatează France 24.
Scenariu mai pesimist. Problemele ar putea „dura zile pentru a fi rezolvate – dacă nu săptămâni”, a declarat Vasileios Karagiannopoulos, un cercetător în domeniul securităţii cibernetice de la Universitatea din Portsmouth.
Kevin Beaumont, un cercetător în domeniul securităţii cibernetice, a declarat în postările de pe reţelele de socializare că clienţii CrowdStrike au parte de un proces „incredibil de dureros” pentru remedierea problemei.