Cum sunt manipulați oamenii de aplicaţii şi site-uri ca să nu renunțe la abonament?
Studiu FTC: Majoritatea aplicaţiilor şi site-urilor web cu abonament practică tehnici de manipulare pentru a-i determina pe utilizatori să facă achiziţii sau să realizeze acţiuni pe care altfel le-ar respinge: de la „cicăleală” la ascunderea opţiunii de a bloca reînnoirea automată a contractelor.
Comisia Federală pentru Comerţ (FTC) din SUA, împreună cu alte două reţele internaţionale de protecţie a consumatorilor, au anunţat joi rezultatele unui studiu privind utilizarea aş numitelor „modele întunecate” – tehnici de design manipulativ – care pot pune în pericol confidenţialitatea datelor utilizatorilor sau îi pot împinge să cumpere produse sau servicii sau să întreprindă alte acţiuni pe care altfel nu le-ar fi făcut, scrie portalul Techcrunch, citat de ZF.
Într-o analiză a 642 de site-uri web şi aplicaţii care oferă servicii de abonament, studiul a constatat că majoritatea (aproape 76%) au folosit cel puţin un model întunecat şi aproape 67% au folosit mai mult de unul.
Imposibilitatea de a dezactiva reînnoirea automată a abonamentelor
Modelele manipulative se referă la o gamă de tehnici de design care pot încuraja subtil utilizatorii să întreprindă un anumit tip de acţiune sau să-şi pună în pericol confidenţialitatea datelor.
Publicarea noului raport ar putea semnala că FTC plănuieşte să acorde o atenţie sporită acestui tip de fraudă a consumatorilor.
Noul raport publicat joi analizează numeroasele tipuri de modele întunecate, cum ar fi camuflarea unor opţiuni, obstrucţionarea sau „cicălirea” – invitaţia repetată adresată unui utilizator de a realiza o anume acţiune.
Imposibilitatea de a dezactiva reînnoirea automată a abonamentelor în timpul procesului de înscriere şi cumpărare a fost utilizată de 81% dintre site-urile şi aplicaţiile studiate. În 70% din cazuri, furnizorii de abonamente nu au oferit informaţii despre cum se poate anula un abonament, iar 67% nu au oferit data până la care un consumator trebuia să anuleze pentru a nu fi taxat din nou.
Obstrucţionarea este un alt model frecvent întâlnit în aplicaţiile de abonament; face mai dificilă sau mai plictisitoare o anumită acţiune, cum ar fi anularea unui abonament sau ocolirea înscrierii pentru proba gratuită, unde „X”-ul pentru închiderea ofertei este gri şi oarecum ascuns vederii.
„Cicălirea” implică cererea repetată consumatorului să efectueze un anumit tip de acţiune pe care afacerea doreşte să o întreprindă.