Atenție! Jocurile Olimpice ar putea influența cât de mult mâncăm
O nouă cercetare arată că vizionarea evenimentelor sportive poate crește consumul de dulciuri. Dar povestea nu se oprește aici: dificultatea sporturilor pe care le urmăriți joacă un rol crucial în aceste efecte.
112 studenți au fost invitați la laboratorul experimental al Grenoble Ecole de Management pentru a viziona un videoclip. Jumătate dintre studenți au urmărit un videoclip cu bărbați și femei care făceau sport, în timp ce cealaltă jumătate a urmărit unul fără nicio activitate fizică.
Fiecărui student i-a fost dată apoi 70 de grame de bomboane și au fost rugați să judece calitatea acestora timp de trei minute. Elevii care au vizionat videoclipul cu sporturi au mâncat mai multe bomboane decât cei care l-au văzut pe cel fără activitate fizică.
Testul inițial a arătat astfel că urmărirea videoclipurilor sportive poate crește consumul de dulciuri. Interesant este că studenții de sex masculin au consumat mult mai multe dulciuri decât studentele de sex feminin, deci poate că rezultatele au fost declanșate de consumul bărbaților.
Pentru a afla mai multe, au fost invitate doar studentele să vizioneze clipuri care prezintă fie sporturi ușoare (alergare ușoară), fie sporturi mai complexe (atletism – săritură în lungime, gimnastică, baseball, rugby sau alpinism). După aceea, elevii au fost invitați să testeze aceleași bomboane ca înainte, scrie ScienceAlert.
Bărbații au consumat mai multe dulciuri decât femeile
Elevii care au vizionat clipul cu sporturi ușoare au mâncat mult mai multe bomboane (30,1 grame) decât cei care au vizionat clipul cu sporturi dificile (18 grame).
Astfel, putem concluziona că ușurința sau dificultatea exercițiului prezentat are un impact semnificativ asupra consumului de dulciuri – vizionarea unor sporturi ușor de realizat duce la un consum considerabil mai mare de dulciuri decât vizionarea celor dificile.
Pentru a explica constatările, cercetătorii s-au uitat la cercetările privind motivația pentru obiective. Atunci când oamenii simt că nu își ating un obiectiv, se străduiesc mai mult; dar odată ce văd progrese, tind să se relaxeze.
Cercetările arată că atingerea unor obiective mai mici (cum ar fi exercițiile fizice) îi poate face pe oameni să simtă că au câștigat o pauză, ceea ce poate duce la mai multă indulgență alimentară. Astfel, finalizarea unui antrenament ar putea să vă facă mai predispuși să vă recompensați cu alimente decât dacă nu ați fi terminat sesiunea.
Un sentiment de îndeplinire indirectă a obiectivelor de fitness
Cercetările sugerează că simpla vizionare a activităților sportive poate duce la un sentiment de îndeplinire indirectă a obiectivelor de fitness. Atunci când oamenii își pot imagina că fac activitatea pe care o urmăresc, au impresia că au făcut deja exerciții, ceea ce poate duce la alegeri alimentare mai indulgente.
Dacă percep exercițiul prezentat ca fiind mai degrabă ușor decât dificil, își pot imagina mai ușor că îl fac, ceea ce duce la un sentiment mai mare de progres către obiectivele lor de fitness. Această realizare percepută îi poate face să simtă că și-au câștigat dreptul de a se răsfăța și le poate influența căutarea unei recompense, ceea ce duce adesea la creșterea consumului de alimente.
Aceste cunoștințe pot fi utilizate de factorii de decizie sau de comercianți care urmăresc să încurajeze un stil de viață sănătos.
Vă recomandăm să mai citiți și:
Câți sportivi va avea România la Jocurile Olimpice de la Paris 2024?
Ucraina a confirmat că va trimite sportivi la Jocurile Olimpice de la Paris