Doi astronauți NASA au ajuns la Staţia Spaţială Internaţională la bordul noii capsule Starliner de la Boeing
Capsula Boeing Starliner care transporta primii astronauți din istorie a andocat joi, 6 iunie, la Stația Spațială Internațională, după ce a depășit provocări neașteptate apărute din cauza unor defecțiuni ale propulsoarelor și a unor scurgeri de heliu.
Nava spațială botezată „Calypso” s-a întâlnit cu laboratorul orbital la ora 13:34 ET (1734 GMT) deasupra sudului Oceanului Indian, permițându-le colegilor de echipaj Butch Wilmore și Suni Williams să intre puțin mai târziu, potrivit France 24.
„Suntem gata să ne apucăm de treabă”, a declarat Wilmore, în timp ce Williams a executat un mic dans pentru a sărbători sosirea, a treia ședere la bordul ISS pentru ambii foști piloți de încercare din Marina Militară.
Primul echipaj care a zburat cu Starliner
Andocarea a fost întârziată cu mai mult de o oră după ce unele dintre propulsoarele Starliner care asigură manevrele fine nu au reușit inițial să se activeze, obligându-i pe astronauți să efectueze un „foc încins” pentru a le activa.
„Aș spune că Starliner ne-a făcut să muncim un pic mai mult pentru a ne andoca”, a declarat ulterior reporterilor Steve Stich, managerul programului Commercial Crew Program al NASA, explicând că echipele de la sol trebuiau acum să lucreze pentru a înțelege problemele apărute în timpul zborului.
Wilmore și Williams sunt primul echipaj care a zburat cu Starliner, pe care Boeing și NASA speră să îl certifice pentru curse regulate către ISS – un rol pe care SpaceX l-a îndeplinit în ultimii patru ani.
Starliner nu va mai avea scurgeri
Nava spațială a decolat miercuri, 5 iunie, din Florida, la bordul unei rachete Altas V a United Launch Alliance, după ani de întârzieri și temeri legate de siguranță – precum și după două încercări de lansare eșuate recent, care au avut loc în timp ce astronauții erau deja legați și gata de plecare.
Înainte de lansare, se știa că exista o scurgere de heliu care afecta Starliner.
Deși necombustibil, heliul asigură presiunea sistemului de propulsie. Dar s-a stabilit că scurgerea era prea mică pentru a provoca un impact semnificativ.
În timpul zborului, însă, au mai apărut două scurgeri, iar o alta a fost descoperită după andocare, pentru un total de patru.
Acest lucru face mai probabilă existența unei probleme comune, mai degrabă decât a unei defecțiuni unice, cum ar fi o garnitură de cauciuc defectă.
Echipele de ingineri cred că a rămas mai mult decât suficient heliu în rezervă, iar Starliner nu va mai avea scurgeri în timpul andocării la ISS.
Nu este știut deocamdată ce a declanșat defecțiunea
Însă problema va trebui monitorizată și studiată mai amănunțit la alte capsule Starliner aflate în construcție la fabrica Boeing, a declarat Mark Nappi, vicepreședinte și director de program al programului Commercial Crew Program al Boeing.
Și, deși patru dintre cele cinci propulsoare care au cedat au fost ulterior reactivate, nu se înțelege pe deplin ce a declanșat defecțiunea, a spus Stich.
Problemele de început cu noile nave spațiale nu sunt neobișnuite, a subliniat el. Programul Space Shuttle la începuturile sale s-a confruntat cu partea sa de probleme, la fel ca și programul Dragon al SpaceX la începutul anilor 2010, atunci când nava respectivă era o navă spațială destinată exclusiv transportului de marfă.
Starliner va reintra în atmosferă
Starliner este doar al șaselea tip de navă spațială construită de SUA care a transportat astronauți NASA, după programele Mercury, Gemini și Apollo din anii 1960 și 1970, naveta spațială din 1981 până în 2011 și Crew Dragon al SpaceX din 2020.
După andocare, Starliner va reintra în atmosferă, echipajul urmând să experimenteze 3,5G în timp ce încetinește de la 28.000 de kilometri pe oră (17.500 de mile) până la o aterizare ușoară cu parașuta și airbaguri în vestul Statelor Unite.