Home » D:News » Bacteriile intestinale ajută organismul să lupte cu tumorile, au descoperit cercetătorii

Publicat: 02.06.2024

Aproximativ unul din cinci pacienți cu cancer beneficiază de imunoterapie – un tratament care utilizează sistemul imunitar pentru a lupta împotriva cancerului. O astfel de abordare pentru a învinge cancerul a înregistrat un succes semnificativ în cazul cancerului pulmonar și al melanomului, printre altele. Optimiști cu privire la potențialul său, cercetătorii explorează strategii de îmbunătățire a imunoterapiei în cazul cancerelor care nu răspund bine la acest tratament, în speranța de a beneficia mai mulți pacienți.

Acum, cercetătorii de la Washington University School of Medicine din St. Louis au descoperit, la șoareci, că o tulpină de bacterii intestinale – Ruminococcus gnavus – poate spori efectele imunoterapiei împotriva cancerului. Studiul, care apare în Science Immunology, sugerează o nouă strategie de utilizare a microbilor intestinali pentru a ajuta la deblocarea potențialului neexploatat al imunoterapiei de combatere a cancerului.

,,Microbiomul joacă un rol important în mobilizarea sistemului imunitar al organismului pentru a ataca celulele canceroase”, a explicat autorul principal al studiului, Marco Colonna, profesor de patologie Robert Rock Belliveau.

,,Descoperirile noastre pun în lumină o specie bacteriană din intestin care ajută un medicament de imunoterapie să elimine tumorile la șoareci. Identificarea unor astfel de parteneri microbieni este un pas important în dezvoltarea probioticelor pentru a ajuta la îmbunătățirea eficacității medicamentelor de imunoterapie și pentru a beneficia mai mulți pacienți cu cancer.”

Un tratament care utilizează sistemul imunitar

Imunoterapia împotriva cancerului utilizează celulele imunitare ale organismului pentru a ținti și distruge tumorile. Un astfel de tratament utilizează medicamente inhibitoare ale punctelor de control imunitar pentru a dezlănțui sistemul imunitar prin eliberarea frânelor naturale care mențin celulele T imune. Însă unele tumori ripostează pentru a suprima celulele imune care atacă, atenuând eficacitatea acestor inhibitori.

Colonna și primul coautor, Martina Molgora, doctor în științe, cercetător postdoctoral, au stabilit anterior o colaborare cu colegul Robert D. Schreiber, doctor în științe, Andrew M. și Jane M. Bursky, în cadrul căreia au eliminat complet tumorile de la șoareci, folosind o abordare de inhibiție în două direcții. Cercetătorii au inhibat TREM2, o proteină produsă de macrofagele tumorale pentru a împiedica celulele T să atace tumora în creștere. Apoi au arătat că un medicament de imunoterapie împotriva cancerului era mai eficient atunci când TREM2 era blocat. Rezultatul a indicat că TREM2 atenuează eficacitatea imunoterapiei.

În cadrul unui experiment care a stat la baza noului studiu, cercetătorii au făcut o observație surprinzătoare. Șoarecii TREM2 au avut același răspuns benefic la inhibitorul de puncte de control atunci când au fost puși în același loc cu șoareci lipsiți de proteină, scrie EurekAlert.

Răspunsuri pozitive la imunoterapie

Acest rezultat a apărut atunci când cercetătorii s-au abătut de la protocolul lor tipic de separare a șoarecilor înainte de a-i trata cu inhibitorul.

Șoarecii care coabitează împart microbii între ei. Cercetătorii au suspectat că efectele s-ar fi putut datora schimburilor de bacterii intestinale. Cercetătorii au colaborat cu Jeffrey I. Gordon, profesor universitar distins Dr. Robert J. Glaser, și cu co-autorul principal Blanda Di Luccia, cercetător postdoctoral, pentru a studia microbii din intestinele șoarecilor care au fost tratați cu succes cu imunoterapie. Aceștia au descoperit o expansiune a Ruminococcus gnavus, în comparație cu o lipsă a acestor microbi la șoarecii care nu au răspuns la terapie.

,,R. gnavus a fost găsit în microbiota intestinală a pacienților cu cancer care răspund bine la imunoterapie”, a explicat Colonna. În cadrul studiilor clinice, transplanturile fecale de la astfel de persoane au ajutat unii pacienți care nu au răspuns la tratament să beneficieze de efectele imunoterapiei.

Vaccinarea împotriva HPV a prevenit 90% dintre cazurile de cancer de col uterin

3 schimbări simple de viață prin care putem reduce riscul de cancer

Proteinele din sânge ar putea prezice cancerul cu 7 ani înainte de diagnostic

Dieta prin care putem încetini evoluția cancerului de prostată

O navă vikingă a fost găsită cu ajutorul unui detector de metale
Cum se adaptează crabii, bufnițele și păsările exotice în orașele agitate
Cele mai timpurii semne ale autismului, descoperite în cadrul unui experiment cu mini-creieri
Cimpanzeii își tratează bolile cu plante medicinale, au observat cercetătorii
Autismul este legat de ADN-ul pe care strămoșii noștri l-au moștenit de la neanderthalieni
Sandra Bullock, actriță și inventatoare. „Cu toții merităm iubire”
Tom Petty și The Heartbreakers, un pilon de bază al rockului. „Majoritatea lucrurilor pentru care îmi fac griji, oricum nu se întâmplă niciodată”
Inginerii au descoperit cum să stocheze CO2 în beton fără a-i compromite rezistența
Cercetătorii au reușit să detecteze medicamentele prezente în sânge folosind transpirația din degete
Test de cultură generală. În care țară europeană a fost interzis divorțul până în 1996?
Telescopul Webb a observat o gaură neagră cu o masă inexplicabil de mare
Exploratorul ce a „botezat” Australia, reînhumat în satul natal din Anglia
Președinția UE a fost preluată de Ungaria
Ştefan cel Mare, domnitorul care a marcat istoria Moldovei. „La lucruri de războaie meşter, unde era nevoie, însuşi se vârâia ca văzându-l ai săi să nu indărăpteze şi pentru aceia raru războiu de nu-l biruia”
Români se așteaptă să cheltuie mai mult pe îmbrăcăminte și mâncare. Care sunt motivele?
O rachetă nord-coreeană s-ar fi prăbușit lângă Phenian, susține armata sud-coreeană
Noi taxe de acces pe Muntele Fuji! De ce face Japonia acest lucru?
Vremea din România la începutul lunii iulie. Se anunță răciri!