Experiența Indiei cu interzicerea TikTok oferă indicii despre ce s-ar putea întâmpla dacă SUA ar lua o măsură similară. Între timp, interdicția a creat oportunități pentru companiile americane.
În timp ce fanii TikTok din Statele Unite se tem că vor pierde accesul la aplicația de socializare extrem de populară, există lecții pe care le pot învăța de la o țară din cealaltă parte a lumii, notează CNN.
Camera Reprezentanților din SUA a adoptat un proiect de lege care ar putea duce la interzicerea TikTok la nivel național. Deși aplicația deținută de chinezi nu va dispărea prea curând de pe telefoanele americanilor, mulți dintre cei 170 de milioane de utilizatori ai săi din țară sunt afectați.
După o ciocnire violentă la granița sa cu China, soldată cu moartea a cel puțin 20 de soldați indieni, în iunie 2020, India a interzis brusc TikTok și alte câteva aplicații chinezești bine cunoscute.
„Este important să ne amintim că, atunci când India a interzis TikTok și mai multe aplicații chinezești, SUA au fost primele care au lăudat decizia”, a declarat Nikhil Pahwa, fondatorul site-ului de tehnologie MediaNama, cu sediul la Delhi.
Deși decizia bruscă a Indiei i-a șocat pe cei 200 de milioane de utilizatori TikTok din țară, în cei aproape patru ani care au trecut de atunci mulți au găsit alte alternative.
„Interzicerea TikTok a dus la crearea unei oportunități de mai multe miliarde de dolari. 200 de milioane de utilizatori aveau nevoie de un loc unde să se ducă”, a declarat Pahwa, adăugând că, în cele din urmă, companiile americane de tehnologie au fost cele care au profitat de moment cu noile lor oferte.
Interdicția nu a fost lipsită de durere. TikTok-erii indieni au trăit în confuzie în zilele și lunile care au urmat. Asta pentru că, până în 2020, TikTok devenise extrem de popular în rândul indienilor care căutau să scape de presiunile impuse de restricțiile stricte legate de COVID-19.
„Toată lumea din India își dorește să fie vedetă de Bollywood, iar TikTok a făcut acest vis posibil, transformând oamenii, inclusiv pe cei din orașele mici, în vedete peste noapte”, a declarat Saptarshi Ray, șeful de produs la Viralo, o platformă de influencer marketing cu sediul în Bengaluru.
Dar nu a durat mult până când au apărut alte căi pentru creativitatea lor și aventurile comerciale. A urmat o luptă acerbă între giganții americani din domeniul tehnologiei și startup-urile naționale pentru a umple golul. La o săptămână de la interdicție, Instagram a lansat în India un produs similar TikTok, Instagram Reels. Google și-a introdus propria ofertă de videoclipuri scurte, YouTube Shorts.
Alternativele autohtone, precum MX Taka Tak și Moj, au început, de asemenea, să înregistreze o creștere a popularității și un infux de finanțare.
Experții în securitate cibernetică spun că preocupările legate de securitatea națională în legătură cu TikTok rămân în mare parte ipotetice. Cu toate acestea, experții indieni spun că „epurarea” nu a dus la un spațiu mai sigur.
„Nu sunt atât de sigur că eliminarea TikTok face o breșă în peisajul amenințărilor la adresa securității cibernetice. Dacă nu există o schimbare treptată în ceea ce privește conștientizarea utilizatorilor cu privire la software-ul de pe telefoanele lor sau la ceea ce descarcă de pe internet, este puțin probabil ca acest lucru să se schimbe”, a declarat Vivan Sharan, partener la firma de consultanță în domeniul politicilor tehnologice Koan Advisory Group, cu sediul în New Delhi.