Secretul „murdar” al modei: de ce sunt produse atât de multe haine?
Nimeni nu știe cu exactitate câte haine, blugi, tricouri și adidași sunt produse în fiecare an, ceea ce înseamnă că nimeni nu știe nici câte articole de îmbrăcăminte rămân nevândute, destinate depozitării sau distrugerii. Fără aceste informații, încercarea de a reduce amprenta de carbon a industriei modei este ca și cum ai încerca să rezolvi un puzzle pe întuneric.
Statisticile disponibile sugerează că, în fiecare an, sunt produse între 80 și 150 de miliarde de articole de îmbrăcăminte, iar între 10 și 40% dintre acestea nu sunt vândute.
Astfel, ar putea fi vorba de 8 sau 60 de miliarde de articole de îmbrăcăminte în exces pe an – o diferență alarmantă.
Miliarde de haine, produse în exces în fiecare an
„Volumele de producție reprezintă o oportunitate cu adevărat importantă de a readuce onestitatea în discuție. Este un sistem de date pe care toată lumea îl are la îndemână și acum este vorba doar de faptul că societățile sunt dispuse să le împărtășească”, spune Liz Ricketts, co-fondator și director executiv al Fundației Or, organizație care militează pentru justiție ecologică cu sediul în Ghana.
Având în vedere că transparența în ceea ce privește volumele de producție este esențială pentru a evalua și a aborda amploarea problemelor de mediu pe care le produce moda, Fundația Or a lansat în noiembrie campania Speak Volumes, care invită mărcile să dezvăluie câte unități au produs în 2022. Până în prezent, au participat 32 de întreprinderi mici și mijlocii. Cea mai notabilă dezvăluire a venit din partea brandului britanic Lucy & Yak, care a produs 760.951 de bucăți; cea mai mică a fost cea a brandului scoțian Mlambo, cu doar 100 de articole. Informațiile sunt, totuși, departe de miliardele de articole de îmbrăcăminte despre care se crede că sunt produse de cei mai mari jucători din domeniul modei – niciunul nu a participat la campanie.
„Motivul pentru care nu prea le place să vorbească despre cantitatea de produse pe care o au este că acesta este secretul murdar al industriei. Este posibil să existe o reacție publică uriașă atunci când oamenii vor înțelege cât de mult produs nu este vândut”, spune Francois Souchet, strateg în domeniul economiei circulare și al sustenabilității.
Care este secretul „murdar” al modei?
La piața Kantamanto din Accra (Ghana), unde Fundația Or lucrează pentru a sprijini comunitatea care comercializează hainele nedorite din zona de nord a globului, aproximativ 40% din fiecare balot de textile ajunge ca deșeu. Această cifră a determinat-o pe Liz Ricketts să ceară mărcilor să se angajeze să reducă cu 40% producția de haine noi în 5 ani, lucru care poate fi realizat doar cu o vizibilitate a volumelor de producție.
„Mi se pare o afacere proastă. De ce ați făcut atât de multe lucruri în plus?”, spune Ricketts, potrivit The Guardian.
Există mai multe motive pentru care mărcile produc mai mult decât vând: producătorii care insistă asupra unor cantități minime de comandă; un ciclu de vânzare cu amănuntul din ce în ce mai rapid, alimentat de livrări frecvente de produse noi; o incapacitate de a înțelege piața. Deși există câteva tehnologii noi pentru a contracara aceste probleme, inclusiv inteligența artificială pentru a prezice cererea consumatorilor și modelele de producție la comandă, niciuna nu dă semne că ar fi adoptată pe scară largă.
Vă mai recomandăm să citiți și:
Johnny Depp: „Sunt un tip de modă veche”
Piaţa de modă, luată cu asalt de branduri din Turcia
O mică insulă din Oceanul Pacific propune o modalitate inedită de a proteja apele
Peste 100 de miliarde de haine sunt produse anual. „Trebuie să facem ca moda să fie circulară”