Vânzările de ciocolată au înregistrat o creştere de peste 30% în perioada 2020-2022, de la 2,3 miliarde de lei în primul an pandemic la 3,1 miliarde de lei în 2022 şi au rămas la un nivel similar şi în prezent.
Conform unei analize ZF făcută pe baza datelor companiei de analiză şi cercetare de piaţă Euromonitor International, creşterea nu provine dintr-o majorare a consumului, care a avut un avans modest, ci este generată de creşterea preţurilor la ciocolată.
Categoria „zahăr, produse zaharoase şi miere de albine“, unde intră şi ciocolata, a avut o creştere a preţurilor de 25% în decembrie 2022 faţă de aceeaşi lună din 2021, explicând astfel creşterea în valoare a vânzărilor din retail.
De altfel, cea mai mare creştere a avut loc anul trecut.
La finalul anului 2021, comparativ cu aceeaşi perioadă din anul precedent, creşterea de la un an la altul a fost de aproximativ 6%. În plus, în 2021 vânzările de ciocolată au înregistrat o creştere de 9% faţă de 2020, ajungând la 2,5 miliarde de lei, conform datelor de la Euromonitor International.
În acelaşi timp, consumul de zahăr şi produse din zahăr s-a menţinut la nivelul anual de 24-25 kg/cap de locuitor, conform datelor de la Institutul Naţional de Statistică.
Cu toate acestea, producătorii artizanali au raportat recent o creştere în consumul acestor produse în rândul românilor. Totuşi, la nivelul pieţei de ciocolată din România, segmentul artizanal reprezintă doar 5%.