Prăbuşirea acordului Mării Negre, care a permis exportarea cerealelor ucrainene pe mare, şi loviturile ruseşti asupra infrastructurii portuare ucrainene au reînnoit ameninţarea la adresa securităţii alimentare a lumii, scrie Financial Times, citat de Ziarul Financiar.
Pericolul este întreruperea aprovizionării în timp ce Moscova încearcă să câştige cu forţa o cotă mai mare din exporturile mondiale de cereale. În ultima lună, forţele armate ruse au efectuat lovituri cu rachete împotriva terminalelor de cereale ucrainene şi au ameninţat că vor viza toate navele care traversează Marea Neagră către porturile din Ucraina, în timp ce Kievul a lansat lovituri cu drone împotriva unei nave ruseşti şi a unui petrolier.
Această escaladare „măreşte riscul şi declanşează incertitudini“, a spus Arif Husain, economist-şef la Programul Alimentar Mondial al ONU. „Un singur pas greşit al oricărei părţi va avea consecinţe dezastruoase pur şi simplu pentru că nu există un substitut imediat pentru toate cerealele exportate de Rusia şi Ucraina pe Marea Neagră“, a spus el.
Blocarea capacităţii Ucrainei de a exporta grâu, orz, porumb şi alte cereale oferă Moscovei o oportunitate de a ocupa o cotă mai mare din piaţa mondială a cerealelor, au spus analiştii.
Războiul a împins în sus preţurile, aparent pe termen lung, permiţând Kremlinului să compenseze pentru o parte din veniturile pierdute din cauza sancţiunilor economice occidentale. Deja cel mai mare exportator de grâu din lume, Rusia a obţinut o recoltă record de cereale în 2022-2023, producând o cantitate cu 23% mai mare decât media din ultimii cinci ani.
Aşteptările sunt ca producţia să fie ceva mai mică anul viitor, dar va fi totuşi o recoltă excelentă. Acest lucru ar putea oferi Moscovei 60 de milioane de tone pentru export anul acesta şi următorul – mult mai mult decât de obicei, potrivit cifrelor S&P Global Commodity Insights.
„Moscova vede o oportunitate în care, dacă scoateţi cota ucraineană de pe piaţă, Rusia va avea mult mai mult control“, a declarat Anthony Rizzo, analist la CRU. O cantitate semnificativă din recolta record este depozitată şi trebuie exportată pentru a „face loc“ următoarei recolte, a adăugat el.
„Văd aici o strategie pentru ei nu numai să slăbească poziţia financiară a Ucrainei prin mai puţine exporturi de cereale, ci şi să o întărească pe a lor“. Preşedintele Vladimir Putin a declarat că Rusia va furniza cereale gratuite unor naţiuni africane, o regiune care a contat pe Ucraina pentru aprovizionare ieftină, la câteva zile după ce acordul Mării Negre a căzut. Schimbarea vine într-un moment în care sistemul alimentar global se confruntă cu turbulenţe, de la interzicerea exporturilor de orez alb din India până la preţurile record ale uleiului de măsline. În timp ce cei mai mari importatori de cereale ucrainene pe mare includ China şi Spania, naţiunile cel mai grav afectate sunt probabil ţările în curs de dezvoltare din Africa şi Orientul Mijlociu.
Iniţiativa pentru cereale din Marea Neagră a permis exportul pe mare a aproximativ 33 de milioane de tone metrice de cereale din Ucraina în ultimul an, echivalentul a 8% din totalul exporturilor globale de porumb şi grâu din sezonul 2021-22. Aproape 60% au mers în ţările în curs de dezvoltare şi în China. De asemenea, Ucraina a exportat încă 35 de milioane de tone de produse agricole prin rute alternative mai scumpe folosind transport rutier, feroviar şi fluvial începând cu luna iunie a anului trecut, arată datele S&P, în creştere faţă de nivelurile minime de dinainte de război.
Paul Hughes, economist-şef agricol la S&P Global, spune că războiul va avea un impact mai mare asupra nivelurilor de producţie ucrainene decât colapsul acordului cu Marea Neagră, limitând cantităţile disponibile pentru export aproape de volumele care au părăsit ţara pe rute alternative anul trecut. „Factorul limitativ va fi producţia într-o Ucraină aflată sub asediu“, a spus el. Cu toate acestea, şi acele rute alternative de transport par din ce în ce mai ameninţate. De aceea, preţurile cerealelor vor rămâne ridicate şi „vor creşte de fiecare dată când veţi vedea o altă navă doborâtă sau un alt atac asupra porturilor. Regiunea este prea vitală pentru piaţa cerealelor pentru ca ea să fie ignorată“, a spus Haque.