China a început construcția celui de-al treilea spărgător de gheață în încercarea de a trimite cercetători pe fundul mărilor polare începând cu anul 2025. Spărgătoarele de gheață deja existente ale țării, Xuelong 1 și Xuelong 2, efectuează în principal cu misiuni de reaprovizionare la Polul Nord și la Polul Sud.
Termenul de „spărgător de gheață” se referă la vase mari care au un corp al navei puternic întărit și o prora puternic consolidată, folosindu-și greutatea substanțială pentru a sparge formațiunile de gheață. În regiunile frecvent afectate de gheața marină în anotimpurile reci, aceste nave joacă un rol important.
Rusia, prin proximitatea sa geografică față de apele înghețate, a construit un număr mare de spărgătoare de gheață pentru a crea rute maritime de comerț.
Navele chinezești se numără în prezent printre cele mai remarcabile spărgătoare de gheață observate până acum la nivel mondial. Totuși, cu noul său spărgător, China speră să devanseze SUA și alte națiuni.
Construcția celui de-al treilea spărgător de gheață este finanțată de mai multe organizații, cum ar fi Institutul de Știință și Inginerie de Mare Adâncă, precum și de Guvernul provincial din Hainan.
Lungimea propusă a navei este de 103 metri și este construită pentru un deplasament de peste 10.000 de tone. Poate găzdui un echipaj de 80 de persoane și se poate deplasa la viteze de până la 16 noduri, fapt ce îl plasează la egalitate cu unele dintre spărgătoarele de gheață avansate existente.
China intenționează, de asemenea, să echipeze spărgătorul de gheață cu submersibile de mare adâncime care pot efectua misiuni cu echipaj pe fundul apelor arctice.
Planurile Chinei de a construi cel de-al treilea spărgător de gheață au început în 2018, atunci când a prevăzut construcția ca parte a rutei comerciale a Drumului Polar al Mătăsii, în cadrul inițiativei sale Belt and Road.
Considerându-se o putere arctică, China urmărește să își extindă prezența în regiune, având în vedere limitările privind mobilitatea SUA cauzate de capacitățile inadecvate ale spărgătoarelor de gheață.
Topirea gheții din regiunea arctică este percepută din ce în ce mai mult ca o potențială cale de explorare a unor rute comerciale maritime suplimentare și de accesare a rezervelor de petrol, de implicare în activități de pescuit și de exploatare minieră. Spărgătoarele de gheață joacă un rol-cheie în facilitarea acestor eforturi.
China anticipează că noul său spărgător de gheață va fi desfășurat în regiunile polare timp de aproximativ patru luni în fiecare an, sprijinind activitățile de cercetare științifică din Marea Chinei de Sud. Misiunile anterioare ale submersibilelor la epavele din regiune au scos la iveală relicve culturale ce datează de peste 500 de ani.
Țara dorește să colecteze date despre mediile de mare adâncime și să efectueze experimente de geologie și de științe ale vieții în aceste medii extreme, potrivit InterestingEngineering.
De asemenea, vasul va permite navelor militare chineze să navigheze fără restricții și va consolida prezența Chinei în regiunile polare.
Roboții care au grijă de bătrâni ar putea deveni realitate în China
Cercetătorii au descoperit că ghețarii s-ar topi mult mai repede decât credeam
Polul Nord sau Polul Sud, unde este mai frig?
Solul de sub cel mai vulnerabil ghețar din Antarctica a fost cartografiat pentru prima dată