Echipele de salvare au început luni, 19 iunie a.c., o cursă contracronometru pentru a găsi submarinul cu turiști care a dispărut în Atlanticul de Nord, în timp ce se scufunda spre epava Titanicului.
Paza de Coastă americană a declarat că „un mic submarin cu cinci persoane la bord” a dispărut în apropiere de epava Titanicului și că nava avea capacitatea de a sta sub apă timp de 96 de ore, dar nu era clar dacă se afla încă sub apă sau dacă ieșise la suprafață și nu putea comunica.
Submersibilul a fost raportat luni ca fiind în întârziere, dar contactul a fost pierdut după o oră și 45 de minute de la scufundare, duminică după-amiază, a precizat Paza de Coastă, potrivit The Guardian.
Mai mult, submarinul avea disponibil la plecare doar 96 de ore de oxigen.
Un explorator britanic și un veteran militar francez și expert în submarine s-ar fi aflat la bordul Titan, un submersibil de mare adâncime operat de compania de turism subacvatic OceanGate.
Contraamiralul John Mauger, comandantul primului district al pazei de coastă americane, care supraveghează operațiunea de căutare și salvare, a declarat într-o conferință de presă că „facem ce putem face” pentru a găsi submersibilul și pasagerii.
Navele și avioanele americane și canadiene au împânzit zona aflată la aproximativ 1.450 de kilometri est de Cape Cod. Unele au lansat detectoare care pot să monitorizeze până la o adâncime de aproape 4.000 de metri, a declarat Paza de Coastă americană. Căutarea a fost „complexă”, deoarece echipajele nu știau dacă nava a ieșit la suprafață, ceea ce înseamnă că trebuie să cerceteze atât suprafața, cât și adâncurile oceanului de aproape 13.000 de metri.
„Folosim cât mai bine fiecare moment. Ne concentrăm pe găsirea celor cinci persoane”, a spus Mauger.
David Concannon, un consilier al OceanGate, a declarat că alimentarea cu oxigen a submersibilului, care a durat 96 de ore, a început duminică, în jurul orei o6:00 dimineața (ora locală). Într-un e-mail trimis agenției Associated Press, Concannon a declarat că oficialii încearcă să trimită cât mai curând posibil la fața locului un vehicul operat de la distanță care poate ajunge la o adâncime de 6.000 de metri.
Unul dintre cei despre care se crede că se află la bord este Paul Henry Nargeolet, un fost comandant al Marinei franceze, scafandru de mare adâncime și pilot de submersibil. În calitate de director de cercetare subacvatică pentru E/M Group și RMS Titanic, Nargeolet este considerat principala autoritate în ceea ce privește epava și este posibil ca el să fi fost la comanda submersibilului în timpul scufundării, cu alți patru pasageri alături.
Nargeolet a condus mai multe expediții la epava Titanicului și a supervizat recuperarea a 5.000 de artefacte, inclusiv recuperarea unei secțiuni de 20 de tone din corpul navei.
Omul de afaceri britanic Hamish Harding, un cunoscut aviator și explorator, care face parte din cei câțiva turiști care au călătorit în spațiu, era programat pentru această călătorie.
„Din cauza celei mai grele ierni din Newfoundland din ultimii 40 de ani, această misiune este probabil să fie prima și singura misiune cu echipaj uman pe Titanic în 2023. Tocmai s-a deschis o fereastră meteo și vom încerca o scufundare mâine”, a scris Harding pe rețeaua Instagram cu doar o zi înainte de scufundare.
RMS Titanic, un vas de croazieră britanic, s-a scufundat în timpul călătoriei sale inaugurale în aprilie 1912. Titanic a pornit din Marea Britanie cu direcția SUA atunci când a fost lovit de un aisberg. Din cei 2.224 de pasageri și membri ai echipajului, 1.514 și-au pierdut viața, iar Titanicul a devenit probabil cel mai faimos naufragiu civil din toate timpurile. Epava în sine a fost găsită abia în anii 1980.
În urmă cu doi ani, OceanGate a început să primească echipaje mici de „cercetători civili” într-un mini-submarin de cinci persoane. Un bilet ar fi costat 250.000 de dolari.
Potrivit companiei, Oceangate a planificat o expediție de opt zile și șapte nopți la epavă pentru perioada 12-20 iunie. Maxim șase vizitatori erau programați să plece și să se întoarcă la St John’s, Newfoundland, Canada.
Din 2021, compania OceanGate Expeditions, cu sediul în Bahamas, a transportat aproximativ 60 de clienți plătitori și 15-20 de cercetători la epavă.
Povestea incredibilă a aisbergului care a scufundat Titanicul
Epava unui „submarin experimental” construit de un „milionar excentric” a fost găsită
Un expert susține că deversarea apei radioactive de la Fukushima în ocean este cea mai bună soluție
Astronomii plănuiesc să ,,pescuiască” un meteorit din ocean cu un magnet imens