Programul spațial al Chinei a făcut unele progrese în ultimii ani. Pe lângă finalizarea construirii stației sale spațiale Tiangong, China a trimis, de asemenea, rovere pe Lună și Marte. Totul face parte din planurile ambițioase ale țării de a deveni una dintre cele mai mari puteri spațiale din lume, capabile, în cele din urmă, să trimită oameni atât pe Lună, cât și pe Marte. Acum, un sistem de parașute ar urma să permită reintrarea controlată a resturilor rachetelor sale pe Pământ.
Operațiunile spațiale ale țării au fost criticate la nivel mondial în urma mai multor reintrări necontrolate ale treptelor rachetei Long March 5B. Una a provocat pagube atunci când s-a prăbușit în 2020 peste un sat de pe Coasta de Fildeș.
Țara a susținut mereu că este o greșeală și a insistat că presa care scrie despre reintrările rachetelor sale face parte dintr-o campanie occidentală de denigrare. Acum, însă, China încearcă să dezvolte o soluție.
Statul vrea să construiască un sistem de parașute care, se pare, va ghida rachetele de propulsie către zone de aterizare specifice, potrivit Interesting Engineering.
Administratorul NASA, Bill Nelson, a scris anul trecut pe Twitter că „Republica Populară Chineză nu a împărtășit informații specifice privind traiectoria în timp ce racheta lor Long March 5B a căzut înapoi pe Pământ”, în ciuda „riscului semnificativ de pierdere de vieți omenești și bunuri”.
Nicio reintrare a rachetei Long March 5B nu s-a soldat cu victime umane, dar resturi de la una dintre componentele de bază ale rachetei au aterizat deasupra unui sat de pe Coasta de Fildeș în 2020. Între timp, anul trecut, Spania a fost nevoită să închidă momentan o parte din spațiul său aerian, deoarece unul dintre nucleele rachetei a zburat deasupra țării cu câteva momente înainte de a se prăbuși în ocean.
Potrivit Academiei Chineze de Tehnologie a Vehiculelor de Lansare (CALT), un nou sistem dezvoltat de aceștia a fost testat vineri, 9 iunie a.c., pe o rachetă Long March-3B (CZ-3B).
Într-o declarație, CALT a susținut că sistemul de parașute le-a permis să reducă cu 80% raza de acțiune a zonei de aterizare a propulsorului. Acest lucru ar putea permite reintrarea controlată a resturilor de rachete, precum și reutilizarea pieselor de rachete.
Noul sistem dispune de un subsistem electric care cântărește 30 de kilograme. Acesta este proiectat să se desfășoare automat la o anumită altitudine pentru a ghida propulsorul către zona de aterizare prestabilită, probabil deasupra oceanului.
Dacă noul sistem funcționează, va dura probabil ceva timp pentru a fi integrat în vehiculele de lansare Long March 5 ale Chinei. Va fi interesant de văzut dacă China va aștepta înainte de a utiliza rachetele sale Long March 5 pentru a ridica modulele de extindere planificate pentru stația spațială Tiangong.
Cea mai terifiantă armă din lumea medievală este și astăzi un mister
Resturile unei rachete chinezești Long March 5B au căzut în Oceanul Pacific
China rupe tăcerea și anunță ce s-a întâmplat cu roverul Zhurong de pe Marte
Blue Origin va ajuta astronauții NASA să se întoarcă pe Lună