Unii doctori nu știu cum să se poarte cu pacienții, adesea fiind comparați cu niște roboți fără sentimente, dar plini de cunoștințe medicale. Dar ce s-ar întâmpla dacă o Inteligență Artificială ar răspunde la întrebările adresate în mod normal unui medic și ar face acest lucru într-un mod care să transmită cunoștințe și confort?
Această întrebare a inspirat un studiu recent condus de Universitatea din California, SUA. Studiul a testat capacitatea de răspuns empatic a medicilor și a chatbotului ChatGPT, examinând care dintre aceștia a avut o performanță mai bună atunci când a răspuns la 195 de întrebări medicale.
Cercetătorii au extras întrebările postate pe un subreddit public numit „AskDocs”.
De exemplu, o persoană a întrebat cât de periculos este să înghiți o scobitoare. Alta a întrebat dacă va avea o comoție cerebrală după ce s-a lovit cu capul de o bară metalică.
Un profesionist din domeniul sănătății, ale cărui acreditări au fost verificate de un moderator, a răspuns la întrebările de pe subreddit. De asemenea, cercetătorii au rulat întrebările prin ChatGPT pentru a genera un răspuns.
Un grup de medici a fost întrebat care răspuns era mai bun, cel al chatbot-ului sau cel al medicului, dar grupul nu știa care era răspunsul cui. Fiecare caz a fost examinat de trei specialiști diferiți, iar scorul a fost calculat ca medie, obținându-se un total de 585 de evaluări.
În 79% din cazuri, judecătorii au preferat răspunsurile chatbot-ului, care aveau informații de mai bună calitate și un limbaj mai empatic decât răspunsurile medicului.
În comparație cu răspunsurile medicilor, de aproximativ 4 ori mai multe răspunsuri ale chatbot-ului s-au încadrat în cele mai înalte standarde de calitate și de aproximativ 10 ori mai multe au atins cele mai înalte cote de empatie, scrie ScienceAlert.
De asemenea, răspunsurile chatbot-ului au fost de aproximativ 4 ori mai lungi decât cele oferite de medici, având o medie de 211 cuvinte pe mesaj, față de cele 52 de cuvinte pentru medici.
Studiul arată că chatboții ar putea fi mai buni în a crea impresia unei maniere de îngrijire decât un medic care se oferă voluntar să răspundă la întrebări online.
Rămâne de văzut dacă un astfel de instrument este sau nu util în practica clinică. Este posibil ca forumurile online să nu reflecte interacțiunile tipice dintre pacient și medic, unde există o relație preexistentă și mai multă personalizare, scriu cercetătorii. Și în timp ce ChatGPT va oferi un răspuns politicos și lizibil care pare coerent la prima vedere, acesta face greșeli de bază în ceea ce privește codificarea și matematica, iar multe aspecte incluse în răspunsurile sale sunt inventate sau incorecte.
Cu toate acestea, medicii sunt copleșiți de mesajele pacienților de când pandemia a popularizat telemedicina, astfel că există o nevoie urgentă de instrumente care să stimuleze productivitatea și să îmbunătățească serviciile. De exemplu, un chatbot ar putea redacta răspunsuri la întrebările pacienților, care ar putea fi apoi editate de un medic.
Această lucrare a fost publicată în JAMA Internal Medicine.
Omul din spatele ChatGPT vrea să scaneze ochii tuturor oamenilor de pe Pământ
Tot mai multe site-uri de știri folosesc chatboți AI pentru a crea conținut îndoielnic
Robotul Spot de la Boston Dynamics a început să vorbească, mulțumită lui ChatGPT
Chatbotul Bard creat de Google vrea să afle cum e să fii om: „Mă întreb cum e să fii muritor”