„Geamănul digital” al Titanicului, creat de o firmă de cartografiere a adâncurilor marine, ar putea ajuta la elucidarea scufundării din 1912. Așadar, Titanicul a fost descris în detaliu fără precedent în prima scanare digitală în mărime naturală a epavei.
Imaginea unică în 3D a întregii epave, văzută ca și cum apa ar fi fost drenată, ar putea dezvălui noi indicii despre cum a ajuns să se scufunde în călătoria sa inaugurală din 1912. Scanările păstrează, de asemenea, un „geamăn digital” al navei, care este distrusă rapid de bacteriile care mănâncă fierul, de coroziunea sărată și de curenții oceanici de mare adâncime.
Parks Stephenson, un analist al Titanicului, a declarat în cadrul emisiunii Today de la BBC Radio 4 că imaginile ar putea furniza noi dovezi medico-legale care ar putea determina o rescriere a modului în care s-a desfășurat naufragiul.
„Am văzut destule în anii mei de studiu al Titanicului încât sunt suspicios în ceea ce privește narațiunea cu care ne-am obișnuit în ultimul secol”, a declarat Stephenson.
El pune la îndoială faptul că Titanicul a lovit aisbergul pe partea de tribord, așa cum se presupune pe scară largă.
,,Văd tot mai multe dovezi în ultimii ani care sugerează că Titanicul a eșuat de fapt, a trecut peste o platformă submersă a aisbergului, care a fost primul scenariu propus în aprilie 1912”, a spus Stephenson.
„Mai sunt încă multe de învățat de la epavă, care este, în esență, ultimul martor ocular supraviețuitor al dezastrului”, a adăugat el. „Mai are povești de spus”.
Scanarea a fost efectuată în vara anului 2022 de Magellan Ltd, o companie de cartografiere a adâncurilor, și Atlantic Productions, care realizează un documentar despre acest proiect.
Mult timp s-a presupus că Titanicul s-a scufundat întreg, dar atunci când epava a fost descoperită în 1985 s-a constatat că s-a dezmembrat înainte de a ajunge pe fundul oceanului. Aceasta se află în două bucăți principale, la o distanță de aproximativ 600 de metri una de cealaltă, înconjurate de un câmp de resturi.
Epava a fost explorată și fotografiată în mai multe rânduri. Cu toate acestea, camerele convenționale oferă doar clipuri sau instantanee ale navei, în loc să înregistreze întregul obiect. Iar timpul se scurge pentru a captura epava în detaliu.
Lipsa de lumină și presiunea intensă la o adâncime de aproape 4 km înseamnă că există puțină viață marină în apropiere. Dar microbii care mănâncă fier au colonizat nava și transformă treptat cele 50.000 de tone de fier în rusticule. Acestea se dizolvă în cele din urmă într-o pulbere fină și sunt transportate de curenții oceanici.
Scanările epavei au fost efectuate în timpul unei expediții de șase săptămâni, vara trecută. O navă specializată a fost poziționată în Atlanticul de Nord, la 700 km de coasta Canadei. Expediția a desfășurat două submersibile – numite Romeo și Julieta – care au petrecut peste 200 de ore aproape de fundul mării, cartografiind în detaliu fiecare milimetru al epavei și câmpul de resturi de 5 km.
Submersibilele au luat peste 700.000 de imagini din toate unghiurile, creând o reconstrucție 3D exactă. Imaginile arată forma navei, acoperită de stalactite de rugină. Pe câmpul de resturi sunt împrăștiate o serie de obiecte, inclusiv sticle de șampanie nedeschise, statui și zeci de pantofi.
Expediția a inclus și o ceremonie de depunere de flori în memoria celor care și-au pierdut viața în dezastrul maritim. Peste 1.500 de persoane au murit atunci când nava, care transporta 2.224 de pasageri și echipaj, s-a scufundat, scrie The Guardian.
Titanic, dincolo de mit. 10 lucruri neştiute despre cea mai cunoscută tragedie maritimă din istorie
Imagini rare cu epava Titanicului din 1986, dezvăluite pentru prima oară
Cercetătorii au descoperit epava navei care a trimis un avertisment către Titanic
Test de cultură generală. Cine a descoperit epava Titanicului?