Cum a ajuns deşertul Atacama să fie sufocat de tone de haine?
Multe dintre brandurile preferate ale lumii zac în grămezi aruncate în deşertul Atacama din Chile. Cauza acestor mormane de deşeuri textile o reprezintă conceptul de fast fashion. Situația din Chile a fost comparată cu Marea Insulă de Gunoi a Pacificului, iar Atacama a primit și o poreclă: „Marea Insulă de Gunoi a Modei”.
Fast fashion este o strategie de marketing care se concentrează pe producţia rapidă, în cantități mari, de articole vestimentare. Această strategie a provocat apariţia materialelor sintetice, cu o calitate scăzută, pentru a facilita accesul consumatorului la modele mai puţin costisitoare.
Deşertul Atacama este unul de coastă, în jumătatea de nord a statului Chile, întinzându-se pe 1.000 de kilometri, de la Pacific până la Anzi. El s-a format deoarece curenții marini reci saturează aerul, eliminând astfel precipitațiile. Atacama este cel mai arid deșert din lume, cu caracteristici asemănătoare suprafaței planetei Marte, astfel încât NASA şi-a putut testa aici roverele.
De curând, deșertul Atacama a obținut o caracteristică nouă, mai puțin dorită: el a devenit unul din cele mai mari „depozite” de haine uzate din lume, cu o expansiune foarte rapidă, „mulțumită” producției în masă de fast fashion. Fenomenul a produs atât de multe reziduuri, încât Națiunile Unite l-au declarat o „urgență socială și de mediu” pentru planetă.