Home » D:News » Paştele schimbă comportamentul de consum al oamenilor

Paştele schimbă comportamentul de consum al oamenilor

Paştele schimbă comportamentul de consum al oamenilor
Sursa foto: Shutterstock
Publicat: 16.04.2023

Paştele resetează comportamentul de consum, prudenţa fiind temporar uitată. Vânzările sunt peste aşteptările retailerilor, iar unii producători văd creşteri şi în volume.

Sărbătorile pascale i-au deter­mi­nat pe români să lase la o parte prudenţa care a dominat com­portamentul consumatorilor în acest an, astfel că retailerii a­nun­ţă vânzări peste aşteptări şi peste buget, în timp ce unii producători văd creşteri în volume, semn că nu doar inflaţia ţine pe plus cifrele, arată o analiză ZF.

O situaţie similară a avut loc şi în de­cembrie 2022, atunci când ac­torii din comerţ au văzut o euforie în comportamen­tul de con­sum, după ce octombrie şi noiembrie fuseseră mai degrabă luni cu vân­zări temperate.

„Lumea a fost pruden­tă în achiziţii până acum o săp­tămână”

„Lumea a fost pruden­tă în achiziţii până acum o săp­tămână, dar acum avem vânzări foarte bu­ne. Nu ne aş­tep­tam să fie chiar aşa bune, noi cre­deam că românii vor fi mai moderaţi. De re­gulă însă, sărbătorile ne dau un reset“, spune Feli­ciu Paraschiv, proprietarul lan­ţului de magazine Paco Supermarket, unul dintre cei mai puternici retaileri indepen­denţi locali.

Pe lângă reţeaua de magazine de tip su­permarket, compania are şi un magazin de tip cash & carry de unde se aprovi­zio­nează revân­ză­to­rii, mici comercianţi locali.

„Şi în zona de cash & carry avem vân­zări bune, semn că şi re­vânzătorii cumpără, deci şi lor le merge bine. Am avut săptă­mâna asta record de vânzări, cu zile când am obţinut cifre cu 70% mai mari decât într-o zi normală. Nici de Crăciun nu am avut aşa. Sigur că există şi un impact venit din inflaţie, dar e clar că e o creştere mare pe volume“, spune antreprenorul.

„Oamenii nu vor mai veni o vreme în magazine”

Totuşi, el e de părere că e greşit să ana­lizezi doar aceste câteva zile de dinainte de Paşte pentru că aici, de regulă, se observă o creştere puternică. E importantă o analiză comparativă care să cuprindă atât cele două săptămâni anterioare Paştelui, cât şi cele două de după.

„Acum frigiderele sunt pline, aşa că până se vor goli, oamenii nu vor mai veni o vreme în magazine.“ Şi în comerţul modern vân­zările sunt „foarte, foarte bune“, cu creşteri în volum, creşteri peste cele din anii anteriori, spune un executiv din domeniu care nu a dorit a fi citat.

Ro­mânia, una din­tre țările în care ziua de salariu in­fluen­ţea­ză vânzările

La rândul său, Călin Costinaş, deputy CEO al Profi, declară că vânzările sunt peste nivelul bugetat. Totuşi, el adaugă că sunt doi factori de care trebuie ţinut cont – Paştele şi faptul că oamenii au primit săptă­mâna aceasta tichetele sociale. „E greu să disociez cele două eveni­mente. Atunci când sunt livrate tichetele, vânză­rile noastre cresc, aşa că eu cred că e un efect cumulat ceea ce vedem în vânzări. Dacă anterior vânzările începeau să crească puternic pe final de săptămână, acum au în­ceput de marţi şi e posibil ca tichetele so­ciale să fi făcut asta.“ Totuşi, acest fapt ar putea însemna şi că săptămâna care vine va fi una pe minus.

Radu Timiş jr, executivul care con­duce grupul Cris-Tim, una dintre princi­palele afaceri româneşti din sectorul alimentar, cu activitate în pro­ducţia de mezeluri, lactate, ready meal, vinuri, dar cu prezenţă şi în tu­rism, confirmă că Ro­mânia e una din­tre acele ţări în care ziua de salariu in­fluen­ţea­ză vânzările.

„Atunci când intră banii noi să vedem asta în vânzări”

„Dependenţa de salariu a oamenilor face ca atunci când intră banii noi să vedem asta în vânzări.“

În ceea ce priveşte vânzările din aceste zile, producătorii de alimente spun că rezultatele sunt bune, dar ei nu sunt la fel de optimişti precum retailerii. Unii jucători vorbesc de creşteri în volume, pe când alţii spun că se bucură de faptul că românii nu renunţă la calitate şi la brand pentru un preţ mai mic.

„Ca volume, noi suntem stabili, iar în valoare vedem o creştere. Ţinând cont de evoluţia preţurilor, nu e nimeni pe minus acum ca valoare a vânzărilor. Ce remarcăm în rândul clienţilor e că oamenii nu s-au dus către produse mai ieftine, cumpără în continuare la fel, chiar dacă mai rar“, adaugă Radu Timiş Jr.

„Oamenii au acelaşi buget ca acum un an”

Pe de altă parte însă, Grigore Horoi, preşedintele Agricola Bacău, unul dintre cei mai mari jucători de pe piaţa de carne de pui, dar şi de mezeluri, ready-meal sau ouă, vede în rândul clienţilor o atenţie mai mare la preţ.

„Oamenii au acelaşi buget ca acum un an, dar ţinând cont de inflaţie, ei trebuie să cumpere mai puţin sau mai ieftin. La produsele cu preţuri mari, văd un comportament mai rezervat, la celelalte nu.“

Există însă şi categorii de produse unde şi vânzările în volum cresc, cum ar fi laptele proaspăt şi brânza proaspătă. Evoluţia vânzărilor anumitor bunuri are legătură şi cu perioada din an.

„În aceste vremuri în care nu ştim la ce să ne aşteptăm, lucrurile merg bine, volumele de vânzări sunt şi ele pe plus. Dar asta se întâmplă de regulă de sărbători. Sigur, contează şi despre ce produse vorbim. Dacă în decembrie merg bine vânzările de smântână, acum oamenii caută lapte proaspăt şi brânză proaspătă“, spune Alina Donici, cofondator al producătorului de lactate Artesana.

„Se vede efervescenţa sărbătorilor în această perioadă”

Perioada sărbătorilor pascale este a doua cea mai bună din an pentru comerţul alimentar, după finalul lunii decembrie când au loc Crăciunul şi Revelionul. Ţinând cont că într-o săptămână normală, tot comerţul alimentar are vânzări medii de circa 500 mil. euro, în săptămâna de dinainte de Paşte ele pot urca spre 750 mil. euro, conform estimărilor ZF. Calculul a pornit de la faptul că tot comerţul alimentar e estimat la 25 mld. euro.Şi pentru alte tipuri de retail, aceste zile sunt unele cu vânzări peste medie, românii alegând să îşi cumpere haine, bunuri electro-IT sau piese de tip decoraţiuni.

Astfel, în total comerţ (alimentar şi non-alimentar), vânzările sar de 1 mld. euro, conform estimărilor ZF.

„Se vede efervescenţa sărbătorilor în această perioadă. E totodată mult mai evidentă revenirea clienţilor în magazine pentru că oamenii vor sta acasă câteva zile şi vor să aibă livrarea confirmată şi produsul să fie deja la ei de Paşte“, spune Dan Ostahie, proprietarul Altex, liderul retailului electro-IT local. El adaugă că în online adesea preţul guvernează, dar în magazin oamenii sunt mai atenţi la funcţionalităţi şi aleg mai documentat.

Astfel, jucătorii din comerţ afirmă în unanimitate că aceste zile sunt unele bune, cu vânzări ce nu trimit cu gândul la prudenţă. Totuşi, ei adaugă că e doar o perioadă scurtă, că după sărbători va reveni lumea la comportamentul „standard“ al acestor vremuri şi anume românii vor redeveni atenţi la modul în care îşi cheltuie banii.

Urmărește DESCOPERĂ.ro pe
Google News și Google Showcase
Cele mai noi articole
Care este ruda lui T. Rex care mai trăiește și astăzi? S-a ascuns la vedere timp de foarte mulți ani!
Care este ruda lui T. Rex care mai trăiește și astăzi? S-a ascuns la vedere timp de foarte mulți ani!
Ce s-a întâmplat cu dinții oamenilor atunci când fluorul a fost scos din apă?
Ce s-a întâmplat cu dinții oamenilor atunci când fluorul a fost scos din apă?
Ce a arătat un studiu pe mii de gemeni despre legătura dintre depresie și fructe
Ce a arătat un studiu pe mii de gemeni despre legătura dintre depresie și fructe
Pajiștile mici de flori sălbatice din orașe, o alternativă bună pentru insecte
Pajiștile mici de flori sălbatice din orașe, o alternativă bună pentru insecte
Semnale din spațiul cosmic, studiate cu ajutorul unui radiotelescop distrus în 2020
Semnale din spațiul cosmic, studiate cu ajutorul unui radiotelescop distrus în 2020
Dezvăluire: Cum a devenit un laborator al Marinei Americane un centru pentru experimentele cu radiații umane
Dezvăluire: Cum a devenit un laborator al Marinei Americane un centru pentru experimentele cu radiații umane
Keratopigmentarea, procedura estetică tot mai populară pe TikTok care îngrijorează medicii
Keratopigmentarea, procedura estetică tot mai populară pe TikTok care îngrijorează medicii
Test de cultură generală. Cât de repede zboară curcanii?
Test de cultură generală. Cât de repede zboară curcanii?
Astronomii au descoperit un fenomen care apare și dispare la polii planetei Jupiter
Astronomii au descoperit un fenomen care apare și dispare la polii planetei Jupiter
Turiștii care ajung la Hong Kong, întâmpinați de mii de sculpturi cu urși panda
Turiștii care ajung la Hong Kong, întâmpinați de mii de sculpturi cu urși panda
Vremea se schimbă radical! Ce au anunțat meteorologii pentru următoarele două săptămâni
Vremea se schimbă radical! Ce au anunțat meteorologii pentru următoarele două săptămâni
Carl Zeiss, fostul ucenic care a făcut istorie
Carl Zeiss, fostul ucenic care a făcut istorie
80% dintre americani vor fi supraponderali sau obezi până în 2050, arată un studiu
80% dintre americani vor fi supraponderali sau obezi până în 2050, arată un studiu
Chatboții bazați pe Inteligență Artificială ar putea ajuta oamenii cu cumpărăturile de sărbători
Chatboții bazați pe Inteligență Artificială ar putea ajuta oamenii cu cumpărăturile de sărbători
Exploatare minieră suspendată pe fundul mării Arctice
Exploatare minieră suspendată pe fundul mării Arctice
Audiere istorică la Haga pentru a stabili țările „vinovate” pentru schimbările climatice
Audiere istorică la Haga pentru a stabili țările „vinovate” pentru schimbările climatice
„Sucul” eliberat de mușchi în timpul exercițiilor fizice contribuie la vindecarea nervilor
„Sucul” eliberat de mușchi în timpul exercițiilor fizice contribuie la vindecarea nervilor
Protejarea masei musculare este vitală pentru o îmbătrânire sănătoasă. Iată de ce
Protejarea masei musculare este vitală pentru o îmbătrânire sănătoasă. Iată de ce