Dependența noastră de cumpărăturile online contribuie la recenta creștere a numărului de decese în rândul balenelor. Încă de la începutul lunii decembrie a anului trecut, 23 de balene au fost găsite eșuate de-a lungul coastei de est a Atlanticului, potrivit datelor furnizate de Administrația Națională Oceanică și Atmosferică (NOAA) din SUA. Moartea lor are drept cauze atât factori de mediu, cât și rezultate ale intervenției umane.
NOAA a urmărit din 2016 un „eveniment de mortalitate neobișnuit” în rândul populației de balene de pe Coasta Atlanticului. Creșterea recentă a numărului de decese printre balene, care a inclus balene cu cocoașă, balene Minke și balena nordică, toate în pericol de dispariție, a determinat NOAA Fisheries să abordeze criza, potrivit Science Alert.
Laure Gachen, directorul departamentului de relații publice al agenției, a declarat că schimbările climatice sunt parțial de vină pentru numărul de balene care ajung moarte la țărm. Încălzirea oceanelor face ca peștii pe care acestea îi mănâncă să se deplaseze mai aproape de țărm.
„Vedem populațiile multor specii marine cum se adaptează și migrează în zone noi, acolo unde condițiile sunt mult mai favorabile. Schimbarea distribuției prăzii are un impact asupra speciilor marine mai mari care depind de ele. Acest lucru poate duce la o creștere a interacțiunilor cu oamenii, deoarece unele balene se apropie de habitatele din apropierea țărmului”, a spus Gaches.
Intensificarea cumpărăturilor online, care a început în timpul pandemiei, a dus la o creștere a numărului de cargoboturi care transportă aceste bunuri peste Atlantic, către portul aglomerat din New York și New Jersey.
Aceste nave, mai mari decât erau în trecut, ca să transporte mai multe containere de transport maritim, adoptă, de asemenea, noi rute în încercarea de a evita blocarea căilor de transport maritim, ca în anii trecuți.
Autoritatea Portuară din New York și New Jersey a înregistrat în 2022 o creștere a volumului de 27%, comparativ cu nivelurile din 2019. Totodată, traficul maritim de-a lungul coastei de est a crescut pe măsură ce navele au început să efectueze curse dus-întors ca să recupereze containerele goale de transport maritim.
În timp ce NOAA a propus limite de viteze, care ar putea da timp balenelor să se îndepărteze din calea navelor care se apropie, ideea rămâne că balenele sunt mereu gata să își urmeze sursa de hrană.
„Atunci când balenele sunt în aceste canale, trebuie să-ți ții pumnii și să speri că nu vor exista coliziuni”, a spus Paul Sieswerda, director executiv al Grupului de Cercetare Gotham Whale din New York.
Ciocnirile balenelor de nave pot provoca leziuni interne din cauza traumatismelor provocate de forța contondentă, iar elicele pot provoca tăieturi mari.
Aceasta nu este prima dată când experții trag un semnal de alarmă cu privire la rănirea balenelor în urma ciocnirii cu o navă. În urmă cu un an, oamenii de știință au început să ceară ca navele de marfă să înceapă să se reorienteze pentru a proteja balenele albastre pe cale de dispariție, care trăiesc în largul coastelor din Sri Lanka.
Mediterranean Shipping Company, cea mai mare companie de containere de transport maritim din lume, s-a conformat solicitării, iar grupurile de protecție a animalelor au declarat la vremea respectivă că, dacă și alte companii ar urma acest exemplu, coliziunile cu nave ar fi reduse cu 95%.
Cum ne-ar putea ajuta balenele în lupta cu schimbările climatice?
O specie nouă de balene din SUA ar putea fi deja pe cale de dispariție
Consecințele schimbărilor climatice. Pământul a devenit un „atlas al suferinței umane”