O ambarcațiune electrică ar putea înlocui motoarele cu combustie internă
La prima vedere pare o simplă ambarcațiune de agrement care plutește în Golful San Francisco, dar pe măsură ce nava echipată cu aripi portante, numită și hidropter, ia viteză, începe brusc să se ridice deasupra apei, atrăgând atenția celor din jur. Dar, în loc de un motor zgomotos care propulsează barca, motorul său electric abia dacă scoate un sunet.
Astfel de ambarcațiuni electrice cu aripi portante ghidate de computere ar putea înlocui în curând feriboturile convenționale cu motoare cu combustie în porturile și golfurile din întreaga lume, dacă producătorul suedez de „bărci zburătoare” Candela va continua în același fel ca și până acum.
„Este jumătate avion și jumătate barcă. Aproape ca un covor fermecat”, a declarat marinarul francez Tanguy de Lamotte de la cârma navei C8, lungă de 8,5 metri.
Hidropterele, mai eficiente din punctul de vedere al energiei
De Lamotte, care a terminat cursa Vendee Globe, în jurul lumii, de unul singur, cu un velier de două ori mai mare decât C8, conduce divizia americană a companiei Candela.
Scopul companiei suedeze este să producă bărcile electrice cele mai eficiente din punctul de vedere al energiei.
Hidroforul, care acționează ca niște aripi subacvatice, ridică ambarcațiunea pe măsură ce aceasta accelerează. Pe lângă faptul că utilizează cu 80% mai puțină energie ca să se deplaseze, barca evită valurile, din cauza cărora pasagerii simt adesea senzația de greață, potrivit lui de Lamotte. Și, deoarece motorul este electric, pasagerii sunt scutiți de zgomotul și mirosul motoarelor pe gaz, potrivit Tech Xplore.
Feriboturile, în atenția companiei
Candela a primit 150 de comenzi pentru C8, al cărei preț pornește de la 400.000 de dolari. Prima livrare este așteptată în Florida la sfârșitul lunii februarie.
Chiar dacă C8 ar fi un succes, beneficiul adus de aceste ambarcațiuni mediului ar fi limitat, deoarece acestea tind să fie folosite doar câteva zile pe săptămână și când vremea este plăcută.
Așadar, Candela vrea să se ocupe de feriboturi. Următorul lor model este un catamaran cu 25 de locuri, care va fi testat în arhipelagul Stockholm în cursul acestui an, a spus el.
De asemenea, compania intenționează să testeze nava sa P8, o versiune „limuzină” a C8, între aeroport și hotelurile din Veneția, Italia.
„Soluția problemei noastre de mediu va veni cu ajutorul tehnologiei. Asta este ceea ce încercăm să facem; cu siguranță impactul este mult mai mic decât cel pe care îl folosim în zilele noastre cu motoarele cu ardere internă”, a declarat de Lamotte pentru AFP la bordul C8.
Piața bărcilor electrice va depăși 16 miliarde de dolari până în 2031
Candela descrie C8 drept ambarcațiunea electrică „cea mai rapidă” și „cu cea mai mare autonomie” de pe piață, putând parcurge până la aproximativ 100 de kilometri, cu o singură încărcare, cu o viteză medie de 22 de noduri și o viteză maximă de 30 de noduri.
Potrivit unui raport al Allied Market Research publicat în 2022, piața bărcilor electrice a avut o valoare de cinci miliarde de dolari în 2021 și va depăși 16 miliarde de dolari până în 2031.
Vă mai recomandăm și:
New York oprește o flotă de taxiuri Tesla în favoarea unor mașini cu ardere internă
O nouă barcă cu motor cu zero emisii poate atinge 70 km/h. Ce preț are
Cel mai mare velier de lux din lume, de 220 de metri lungime, va fi pus în mișcare începând cu 2026