În cadrul unui val de proiecte de lege discutabile introduse recent în statele americane, o nouă lege din Montana, SUA ar putea împiedica predarea teoriilor științifice în școli.
Potrivit republicanului care promovează proiectul de lege, aceasta este o mișcare către a preveni învățăturile despre lucruri care „nu sunt adevărate”.
Proiectul de lege aduce în discuție diferența dintre o „teorie” și un „fapt” științific, diferență pe care încearcă să o abordeze discernând dacă rezultatele pot fi repetate în mod constant.
„Scopul educației K-12 este de a educa copiii în faptele lumii noastre pentru a-i pregăti mai bine pentru viitorul lor și pentru educația ulterioară în domeniul de studiu ales și, în acest scop, copiii trebuie să cunoască diferența dintre faptele științifice și teoriile științifice”, se menționează în proiectul de lege, intitulat „Senate Bill No. 235”.
„Un fapt științific este observabil și repetabil și, dacă nu îndeplinește aceste criterii, atunci este o teorie care este definită ca speculație și este de datoria învățământului superior să o exploreze, dezbată și testeze pentru a ajunge în cele din urmă la o concluzie: dacă este adevărată sau falsă”, se mai menționează în document.
Prin adoptarea proiectului de lege, Montana ar împiedica predarea oricăror idei științifice care nu sunt stabilite drept „fapte”, ceea ce ar împiedica predarea evoluției, a gravitației și a altor idei integrale care stau la baza cunoștințelor științifice de astăzi. Drept urmare, proiectul de lege a întâmpinat deja o opoziție semnificativă din partea a peste 20 de persoane.
Proiectul de lege a fost, de asemenea, examinat cu privire la potențialul conflict dat de cât de mult poate prezida Consiliul Educației Publice asupra a ceea ce este predat în școli. Proiectul nu a fost încă nici aprobat, nici refuzat.
Așadar, când devine o teorie științifică un fapt? Granița dintre acestea rămâne destul de neclară și mulți oameni nu sunt deloc siguri de diferență, scrie IFL Science.
„Faptele științifice au acreditări care vin odată cu ele. Pentru ca ceva să fie un fapt științific, de obicei, trebuie să fie o descoperire care a rezultat dintr-o construire atentă de dovezi empirice. Din nou, în diferite domenii, acestea vor fi diferite, dar adesea implică observații, testare și măsurare prin experimente”, a spus Rachel Ankeny, profesoară de filozofie a științei la Universitatea din Adelaide, din Australia.
Chiar și ca fapte științifice, aceste idei sunt supuse schimbării și unele chiar s-au schimbat de-a lungul istoriei. Numirea unei idei drept „teorie” și nu „fapt” nu îi știrbește din legitimitate și deși faptele științifice sunt aproape sigur corecte pentru înțelegerea noastră actuală a universului, acest lucru nu le face imune la schimbări.
Dacă proiectul de lege vrea să separe ideile în „fapte” și „teorie”, va trebui să găsească o modalitate de a defini clar diferența, iar a fi „repetabil” nu este un criteriu.
O astfel de lege poate înăbuși gândirea critică și modul în care copiii dezbat diferite probleme: dacă profesorii nu pot folosi teoriile științifice care nu sunt înțelese pe deplin, cum ar putea ei să rămână la curent cu știința modernă? Pentru ca o teorie să devină un fapt, aceasta trebuie mai întâi să fie dezvoltată de oamenii de știință timp de ani de zile, dar dacă teoriile funcționale actuale nu pot fi predate, cum poate știința să continue să crească?
Eclipsele de raze gamma au fost observate pentru prima dată
Cristalul creat de trăsnet are o formă rar întâlnită în natură
Temperatura corpului uman scade constant de 160 de ani. Ce ar putea fi de vină?
Pielea umană artificială deschide calea către o nouă terapie împotriva cancerului de piele