Germania va introduce un bilet lunar ieftin la nivel naţional de la 1 mai pentru a încuraja utilizarea transportului public şi a reduce costurile pentru cetăţeni, relatează Bloomberg.
Pentru 49 de euro, consumatorii vor putea călători cu trenurile, metrourile, tramvaiele şi autobuzele regionale în întreaga ţară. Schema este parte a eforturilor ţării de reducere a emisiilor de carbon din sectorul transporturilor, bazându-se pe experienţele cu un bilet ultraieftin de 9 euro lansat în vara trecută. Acesta s-a dovedit extrem de popular în rândul germanilor care se confruntă în continuare cu o inflaţie ridicată alimentată de criza energiei.
Biletele vor intra la vânzare încă din 3 aprilie.
În Marea Britanie, biletele de autobuz în multe zone din Anglia costă acum nu mai mult de două lire, notează Euronews. Schema susţinută de guvern are drept obiectiv să încurajeze oamenii să folosească transportul public în detrimentul maşinilor personale.
Departamentul de Transport a salutat schema ca modalitate de a ajuta industria să-şi revină de pe urma pandemiei, aceasta fiind de asemenea aşteptată să reducă emisiile la nivel naţional.
Deşi activiştii de mediu au lăudat schema, aceasta păleşte în faţa unor măsuri mult mai ambiţioase din Europa.
În Spania, guvernul a introdus călătoriile gratuite cu trenul pe majoritatea rutelor scurte şi medii anul trecut. Schema a fost acum extinsă la serviciile autobuzelor intercity. Premierul Pedro Sanchez susţine că măsura îi va ajuta pe oameni în timpul crizei costurilor de trai.
În Irlanda, transportul public a fost ieftinit din 16 mai anul trecut, pentru prima dată în aproape trei sferturi de secol, ca parte a unui plan de reducere a costurilor de trai şi încurajare a transportului sustenabil. Tot în mai anul trecut, Italia a introdus un bonus excepţional pentru transportul public ca parte a măsurilor de atenuare a impactului economic al războiului din Ucraina.
În octombrie 2022, Malta a devenit a doua ţară din lume care a făcut transportul public gratuit, potrivit cntraveler.com. Luxemburgul a fost prima ţară care a renunţat la bilete în 2020, iar mai multe zeci de oraşe europene au procedat la fel în mod independent.
Unul dintre factorii din spatele acestei tendinţe de a face transportul public mai ieftin sau gratuit este sustenabilitatea. Dincolo de acesta, susţinătorii spun că astfel de măsuri poziţionează transportul ca bun public, asigurând un acces mai echitabil pentru cei cu venituri scăzute.
Alte beneficii ale măsurilor includ susţinerea cetăţenilor europeni în faţa inflaţiei şi costurilor în creştere ale energiei.
Criticii se îndoiesc însă că măsurile au rezultatul pretins. Mohamed Mezghani, secretar general al International Association of Public Transport, susţine că nu preţul biletelor primează neapărat când vine vorba de alegerea transportului public, ci siguranţa, promptitudinea şi curăţenia.
Există mai apoi şi problema majoră a finanţării. Deşi transportul e „gratuit“ pentru cetăţeni, biletele trebuie plătite cumva, fie prin impozite, fie de operator, reţea sau oraş.