Înainte de războiul din Ucraina, Rusia furniza peste jumătate din importurile UE şi aproximativ 10% din cererea totală de motorină a blocului, un carburant vital pentru maşini, trenuri şi transport maritim, cât şi pentru utilaje industriale şi agricole.
Importurile de produse petroliere ruseşti, incluzând motorina, vor fi interzise de UE începând cu 5 februarie, una dintre cele mai dure sancţiuni de până acum împotriva Moscovei, menită să pună presiune pe veniturile din combustibili fosili pe care Vladimir Putin le foloseşte pentru a-şi finanţa războiul împotriva Ucrainei.
Interdicţia a iscat temeri privitoare la o viitoare posibilă penurie de motorină în UE chiar în mijlocul iernii, într-o perioadă în care consumatorii suferă deja de pe urma inflaţiei şi industriile resimt acut povara preţurilor extrem de ridicate la energie.
Analiştii spun că nu vor exista probleme imediat după instituirea interdicţiei, potrivit Politico.
„În viitorul apropiat nu va fi o criză,“ afirmă Raj Rajendran, analist la Refinitiv. „Europa a cumpărat volume uriaşe de motorină. Actuala vreme caldă ajută, de asemenea, prin reducerea cererii“.
Potrivit datelor Refinitiv, importurile de motorină ale Europei au urcat la un volum record de 8,2 milioane de tone în decembrie.
Ce se va întâmpla însă pe termen mai lung? se întreabă Bloomberg. Care vor fi sursele alternative pentru acoperirea deficitului de aprovizionare?
UE a importat aproximativ 220 milioane de barili de motorină din Rusia anul trecut, iar înlocuirea unui volum atât de mare reprezintă o provocare majoră.
Unele progrese s-au făcut deja. În 2021, peste jumătate de importurile pe cale maritimă ale UE şi UK au provenit din Rusia, însă până în decembrie 2022, proporţia scăzuse la aproximativ 40%, în parte datorită creşterilor din Arabia Saudită şi India.
În perspectivă, există motive pentru a considera că restul importurilor din Rusia poate fi acoperit de barili din alte părţi. „Livrările ruseşti pierdute vor fi înlocuite“, susţine Eugene Lindell, de la Facts Global Energy. Însă acest lucru este departe de a fi garantat.
Cel mai evident loc de unde Europa poate obţine mai multă motorină este Orientul Mijlociu. India şi SUA, ambele furnizori pe termen lung către Europa, şi-au crescut la rândul lor livrările în ultimele săptămâni. Kuwaitul intenţionează de asemenea să-şi crească exporturile de motorină către Europa în acest an. Însă cel mai important potențial refurnizor, deşi indirect, ar putea fi China.
În pofida acestor alternative de aprovizionare, există de asemenea o temere potenţial mai mare: ar putea sancţiunile UE determina dispariţia barililor ruseşti de pe piaţa mondială? Dacă nu-şi va găsi suficienţi cumpărători noi non-UE, Rusia şi-ar putea reduce producţia rafinăriilor.
În acelaşi timp, rolul potenţialelor ţări intermediare nu ar trebui subestimat în atenuarea impactului deciziei UE. Turcia, de exemplu, ar putea importa volume mari de motorină rusească, iar motorina non-rusească pe care ar produce-o în propriile rafinării ar putea fi vândută UE.
Alt factor determinant cu privire la o posibilă penurie de carburanţi va fi cererea, aceasta urmând să depindă de vreme şi de situaţia economică.